IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Тути: Професионалният стилист трябва да усеща клиентите си и да бъде психолог

12 ноември 2013 10 30

Тя е сред водещите имена в бранша и един от професионалистите, които доказват, че в България е възможно да следваш мечтите си

Снимка: личен архив

Снимка: личен архив

Представяме ви Августина Маркова-Тути – най-лъчезарният стилист в бранша, който стои зад визиите на някои от най-успешните знаменитости, а модните ѝ проекти в списания и телевизии отдавна се приемат като критерий за перфектна работа.

Как започна да се занимаваш с тази професия?

Започнах да се занимавам случайно, като на шега. По това време работих като дизайнер във фабрика за текстил. Доходите ми бяха ниски. Списание Grazia се беше появило на българския пазар и търсеха стилист, който да се грижи за шопинг страниците на изданието. Предложението ми се стори интересно, дотогава представа си нямах от тази материя.

С какво си се занимавала преди?

Преминала съм през най- различни занимания. Работя от 18-годишна. Първата ми работа беше като барман в едно столично заведение, работила съм за много кратко като модел, секретар, рекламен експерт. Всичко изброено ми помогна да открия себе си и да се захвана с реализирането на детската си мечта – модата. Записах магистратура Моден дизайн и успоредно започнах работа във фабриката за бельо.

Помниш ли първия ти проект?

Беше фотосесия за списание Сватбен каталог. Истинската част от кариерата ми като стилист стартира тогава, заобиколена от булчински рокли и много идеи.

Кой момент от кариерата си смяташ за издънка?

Това са проектите, в които съм работила в екип с хора, които са на друга честота от моята, и не съм могла да им повлияя. За да съм по-ясна, ще кажа, че перфектната визия не се постига само с добре подбран гардероб – косата, гримът, целият идеен проект, когато става въпрос за реклама или видео клип, определят резултата на моя труд.

Кое е най-хубавото в тази професия и кое е най-трудното?

Най-хубавото е, че обожавам работата си. Благодаря всеки ден за това, че имах шанса да превърна мечтите си в реалност. Старая се да съм над нещата и да не обръщам внимание на трудностите. Превръщам ги в поредното предизвикателство, с което трябва да се справя, за да мина с крачка напред.

Ако сега имаш избор, би ли започнала да се занимаваш с това отново?

Не мога дори да си помисля, че бих спряла да се занимавам с мода. Преди доста време избрах по собствена воля да тръгна по този неотъпкан път.

Лесно ли ти се доверяват клиентите?

В началото печелих доверието на клиентите си много по-трудно, но сега, когато името ми е познато, хората сами ме търсят и не ми се налага да ги убеждавам в уменията и усещанията си за стил.

Част от проектите на Тути за български списания

Къде и с кого би искала да работиш?

Обикаляйки улиците в градове като Милано и Лондон, гледайки изобилието от различни стоки, мечтая да разполагам в работата си с такива ресурси от дрехи. Тук много често ми се налага да правя от нищо нещо. Така че, колкото и нескромно да звучи, бих искала да стилизирам фотосесия за някое от големите модни списания извън страната.

С коя известна личност работиш най-лесно и приятно?

Посочвайки конкретно име, за да отговоря на този въпрос, рискувам да обидя някой. С голямо удоволствие работя с всеки, доверил визията си на мен. Радвам се че, мога да отказвам услугите си на тези, които са били неточни в работата си с мен. С гордост мога да кажа, че съм персонален стилист от доста години на една от най стилно облечените българки – Анелия.

Имаш ли учители в областта си?

В началото на кариерата ми стилистите се брояха на пръсти, а хората не правеха дори разлика между стилист и дизайнер. Много трудно можеше да се добереш до профилирана литература, интернет не беше това, което е сега. За да бъда честна, съм се учила с практиката си. Четейки списания, гледайки модни и музикални канали.

Ти си много позитивен и усмихнат човек – това помага ли ти в работата?

Разбира се че усмивката ми ме е спасявала хиляди пъти и е отворила много врати.

Какви са амбициите ти?

Амбициите ми са да продължавам да се развивам като стилист. Да предам познанията си в областта на модата и стайлинга на момичетата, които работят при мен. Отскоро пуснах на пазара моя собствена марка спортни обувки 2Ti, която искам да наложа както на родния, така и на международния пазар.

Какво се изисква от професионалистите, за да работят тази професия в България?

Много млади хора се заблуждават, че за да се наложат като стилисти, е необходимо да имат усещане за стил, големи амбиции и шанс да попаднат в модно издание. Професионалният стилист преди всичко трябва да умее да усеща клиентите си, да бъде поне малко психолог. Дрехите изразяват личността ни, те говорят много за самите нас. Добрият стилист не трябва да налага своя личен вкус, а да избере най подходящата и правилна визия, имайки предвид личността, физическите специфики, годините, модните тенденции и т. н., и по този начин да запази индивидуалността на клиента си.

Хората си мислят, че стилистът е заобиколен от модерни дрехи, обувки и комуникира ежечасно с интересни хора и светски личности – така ли е?

Хората не са далеч от истината, това е точно така

Може ли стилист в България да се издържа само с професията си?

Аз съм пример за такъв стилист. Може, но аз си знам с цената на какво.

Как ти влияе конкуренцията?

Благодарна съм, че я има, защото не ми позволява да се отпускам, амбицира ме.

Скоро очакваш първото си дете? Мислиш ли да се оттеглиш временно от професията си?

Ще се опитам да съчетавам майчинството с работата. Както казах по-горе, за мен работят две прекрасни момичета, на които мога да се доверя и да прехвърля някои от задълженията си.

Съвсем наскоро ти лансира своя линия кецове, която е част от зимната колекция детска мода на марката Love Made Love. Смяташ ли да създадеш собствена марка?

Собствената ми марка „2 ti “ вече е факт. Моделите, които предлагаме, могат да се видят в онлайн магазин на адрес 2ti.eu. Колекцията, с която стартирах, е „2 ti“ by 'Love made love“. Колекцията съдържа седем модела кожени кецове, вдъхновени от есенно-зимната колекция на Love made Love. Основната идея е, кецовете да са част от гардероба както на децата, така и на техните майки. Подобно партньорство предвиждам да реализирам до края на годината и с марките Dilyana Popova и 29desires, с които наскоро отворихме съвместен шоурум.

Кой е твоят любим стил?

Определям стила си като съчетание на противоположности. Харесва ми да съчетавам по-мъжки дрехи с много женствени – пънк и гръндж с елегантното, черното с бялото.

Коя е дрехата, която е твой фаворит за есенно-зимния сезон 2013?

Обстоятелствата са такива, че фаворит за сезона са ми острите обувки на средно висок ток. С напредването на бременността ми при избора на дрехи основно се съобразявам с нарастването на килограмите.

Мислиш ли, че онлайн пазаруването ще измести любимия ни шопинг?

Да, мисля, че бъдещето е в онлайн търговията. Но има още много време докато измести шопинга.

Обичаш ли промените в стила?

Като цяло съм човек, който обича промените, не бягам от тях. Това важи и за стила.

Какъв е ежедневният ти грим?

Много лек, такъв е и вечерният ми. Не се чувствам себе си с много грим.

Създаваш ли приятелства с клиентите си?

Поддържам много добри професионални отношения с клиентите си. С по-голяма част от тях са от доста години.

Къде ти е по-приятна работата – в телевизия или в списание?

Еднакво добре се чувствам на подиума на Модерни и по време на фотосесиите за модни списания.

Какво би посъветвала тези, които имат намерение да се занимават с тази професия?

Да се въоръжат с много търпение.

В галерията може да разгледате още от проектите на Тути.

Автор на статията:
Люба Вангелова

КоментариКоментари