Мартин Русанов е част от проекта на Tialoto.bg – Фитнес съвети от треньори. Той е професионален треньор на отбора на Trec Nutrition Bulgaria, който включва над 20 състезатели, завоювали редица републикански, балкански и персонални титли в различни категории – бикини фитнес, класически културизъм и културизъм.

Русанов е собственик на два фитнес центъра – в Шумен и в Разград. Твърди, че ги е създал от непримиримост към липсата на компетентна информация относно този спорт в малките градове и непрекъснатата жажда за знание и прогрес в тази област.

Целта на здравословния начин на живот е да се чувствате добре. Съзнателното налагане на неща като диети и тренировки цели да се радваме на ползите от тях в бъдеще. Но специално диетите рядко са нещо приятно – в крайна сметка те са едно ограничение. И в даден момент на човек му омръзва от тях. А понякога му омръзва толкова, че зарязва всякакви диети и тогава всичко, което е постигнал си отива. Вместо да чакате този момент да настъпи, вземете мерки по-рано. С тези 5 техники ще успеете да си върнете радостта (или поне поносимостта) от диетите:

1. Вземете си почивка

Диетите стресират. Гладът и умората се усещат постоянно, а това не е нещо, с което се свиква. Напротив – колкото по-дълго продължава това състояние, толкова по-трудно е да издържите. А и как да се насладите на миниатюрната си порция, когато ви се иска да изядете цяла тенджера?

Идеята при диетите за отслабване е, че трябва да консумирате по-малко калории, отколкото изгаряте. Омръзнало ви е? Ами спрете за седмица-две. Вместо да се фокусирате върху отслабването, просто поддържайте теглото си. Тоест, приемайте толкова калории, колкото изразходвате. Това естествено означава, че ще можете да ядете повече храна.

Ползите от тази техника не са само психологически. Тялото ви също ще започне да се чувства по-добре и може да забележите, че тренировките вече изглеждат по-лесни и приятни. Когато се върнете към диетата си, ще бъдете силни и готови за поредния рунд.

2. Спрете да мерите порциите

Правилните порции, съдържащи нужните количества калории и макронутриенти, са от съществена важност за изчистването от мазнини. Но понякога хората отиват твърде далеч и започват да виждат цифри, вместо храна.

Да речем, че е 22:00 часа и просто искате да си легнете, но се оказва, че според изчисленията ви, трябва да си набавите още X г протеини, Y г въглехидрати и Z г мазнини. Откъде да дойдат? Лъжица фъстъчено масло, четвърт купичка овесени ядки, малко пилешко? Докато се чудите и после приведете в действие решението си, става 23:00. Е, заслужава ли си да спите час по-малко само заради това?

Вместо свръхстриктно да следите храната си, научете се да се доверявате на очите и ръцете си. Използвайте и някои лесни правила, чрез които ще се освободите от ненужните калории и същевременно ще приемате достатъчно макронутриенти: спрете да пиете калорични течности (например газирани напитки или кафе с много захар), избирайте храни, богати на макронутриенти, а не на калории, пийте много вода, винаги изяждайте протеините и зеленчуците първи – така бързо ще се заситите и няма да прекалите с другите храни.

3. Изпробвайте нови рецепти

Дори да правите най-страхотните протеинови палачинки на света, в един момент и те ще ви омръзнат. Затова не се страхувайте да експериментирате. Опитайте да добавите нови вкусове към старите храни или изпробвайте нещо съвсем ново. Ако сами си приготвяте храната, записвайте си рецептите и обменяйте опит с другите – може би новото ви най-любимо меню ще стане нещо, което фитнес партньорът ви е похапвал всеки ден.

4. Позволете си малки изкушения

За много хора храненето е въпрос на крайности – например или ядеш чисто, или чийтваш, без средно положение. Но този начин на мислене носи само проблеми. Такива хора са способни да се хранят само по два начина – или с пълен контрол върху процеса на хранене, измервайки всичко до последната трошичка, или напълно безконтролно, поглъщайки всичко наоколо.

Искате да разнообразите ден, пълен с безвкусни или омръзнали ви ястия? Изяжте няколко блокчета шоколад, нищо толкова страшно няма да стане. Ако и това ви се струва твърде извън нормата, опитайте протеиновите десерти. Можете да изядете някой протеинов бар просто така или да заместите протеиновия шейк с него. Хубавото при тях е, че освен вкусни, са и здравословни. Също така всеки протеинов бар е направен с идеята да бъде една порция, така че няма нужда да се чудите колко точно да изядете.

5. Наслаждавайте се на всяка хапка

В днешното забързано ежедневие сигурно нерядко ви се случва да не можете дори да си спомните какво сте закусвали. И наистина, как изобщо да изпитате удоволствие от храната, когато насреща ви има или телевизор, или компютър, или телефон и те поглъщат цялото ви внимание.

Затова първото, което трябва да направите, е да премахнете тези неща, които ви отвличат вниманието. Нищо няма да ви стане ако не зяпате телефона си няколко минути докато се храните, нали?

И друго – не изгълтвайте набързо порцията си. Отделете време на всяка хапка, сдъвчете я добре и усетете нейния вкус и аромат. Хранете се в удобно положение, не изправени или в движение.