Според мъдростта на Аюрведа, трябва да се грижим за здравето на духа и тялото си съобразявайки се с циклите на природата. Вижте как да преодолеем есенната умора и да повишим имунитета си.

В древността хората са ценили сезонните ритуали и празници, облекчаващи прехода от едно време на годината към друго. Събирайки се заедно, те изпълнявали специални обреди, готвили празнични блюда и по този начин се подготвяли за промените. В наше време тези важни ритуали стават все по-редки, но не са и съвсем забравени.

Представяме ви пътеводителя на една от най-известните преподавателки по йога и аюрведа – Кейти Силкокс, как да преминем здрави и спокойни през есента. Разбира се, това са общи препоръки, които зависят и от мястото, на което живеете. Но където и да сте – в тропиците или в Сибир, ще можете да се почувствате по-добре и да настроите организма си към смяната на сезоните.

Сезонът на замирането – есента и началото на зимата

През есента преобладава елементът въздух. Това е сезонът на ветровете, на опустелите улици, на усещането за суровост на природата. Вслушвайки се в себе си, ние разбираме, че физически и емоционално в този период ни се иска да се „сгушим“, да се притаим. Така и трябва да сторим. При нарушение на вътрешния баланс през зимата се обострят състоянията на страх, безпокойство, безсъние, сезонна депресия, болки в ставите, сухота на кожата. Всички те са свързани с недостатъчната слънчева светлина. Това, как вие ще се грижите за себе си през есента, ще определи способността на вашия организъм да бъде здрав през зимата. Ето и препоръките на Силкокс:

Сгряващи процедури за есента и началото на зимата

- Често яжте топли супи – не горещи. Пийте чайове и мляко, ако нямате лактозна непоносимост, разбира се. Супите, чайовете и млякото оказват благотворно действие върху храносмилателната система. Използвайте подправки като куркума, канела, кардамон, джинджифил, индийско орехче, кориандър, кимион, копър и черен пипер.

- Всяка сутрин правете т. нар. маслен масаж. Той не само е полезен за кожата, но помага да бъде разградена енергията на въздуха, излишъкът от която причинява безпокойство и безсъние. Превъзходно масло за есента и зимата е сусамовото. То има отлични хранителни свойства, но и затопля и „подхранва“ душата. Друго подходящо масло е маханараян. Можете да го закупите от биомагазин. То съдържа повече от 30 лечебни растения и е изключително полезно при болки в ставите и други болезнени усещания.

- За стимулиране на организма и естествените му защитни сили, правете сгряващи вани с малко джинджифил на прах.

- Заспивайте около 22.00 часа. Пълноценният отдих е основното средство за укрепване на имунитета. А и само помислете, единствено през есенно-зимния сезон можете да спите толкова, колкото ви се иска. Почивайте си.

- Старайте се през есента и зимата да не носите дрехи в черно или пък в тъмносин цвят. Черният цвят поглъща светлината и предизвиква усещане за пустота. А то така или иначе е засилено през зимата.

- Изключете всички сурови и студени продукти от менюто си – салати, студена вода, сладкиши.

- Не се обвинявайте за желанието да си останете у дома. И колкото и странно да ви се струва, не планирайте почивки за Коледа и Нова година в топли страни. Това сериозно ще разстрои биоритмите ви. Постарайте се да следвате традициите, да организирате празника у дома в спокойна и умиротворяваща атмосфера. Избягвайте шумните места, твърде високата музика, физическото претоварване, или пък твърде активният секс. Не правете диети, детоксикация и се старайте да говорите по-малко. Така ще балансирате енергиите си.

- В същото време през есента и зимата можете да практикувате по-активна йога, която затопля тялото и го прави по-гъвкаво. Наблегнете на упражнения за гърба, корема и паласките. Тези занимания ще ви направят по-жизнени, по-весели, по-усмихнати в един мрачен, но толкова умиротворяващ сезон. Насладете му се, не го боледувайте.