Есента е времето, когато най-много хора започват прием на витамини за подсилване на имунитета. Последното, което очакват, е приемът на витамини да се окаже неефективен. Затова той трябва да бъде съобразен с някои особености на витамините от двете основни групи – мастноразтворими и водоразтворими.

Степента, в която организмът ги усвоява, зависи от редица фактори, различни при двете групи. Познавайки тези фактори, можем да сме спокойни, че ефектът от приема на витамини ще бъде точно този, който очакваме.

Прием на мастноразтворими витамини

Именно мастноразтворимите витамини създават най-висок риск от предозиране и хипервитаминоза. Макар и да изискват ежедневен прием, те са ни необходими в малки дози. Причината е в това, че част от тях може да се складират в определени количества в черния дроб и мастната тъкан.

Особеното при тях е, че имат определена термоустойчивост и биологичната им активност не се губи след термична обработка. Така при балансирано хранене всеки човек може да си набавя изискуемите дневни дози мастноразтворими витамини само с храната.

В групата на мастноразтворимите витамини попадат 4:

Витамин А;

Витамин Е;

Витамин К;

Витамин D – който организмът може да си синтезира сам в кожата при излагане на слънце;

Препоръчително е мастноразтворимите витамини да се приемат в допълнителни дози само при нужда и след доказан техен дефицит в организма. При нужда от техен прием той трябва да се осъществява по време или веднага след ядене, за по-лесното им усвояване в комбинация с мазнините от храната.

За приема на водоразтворимите витамини четете на Puls.bg