Фибри, или влакнини – всички знаем, че са полезни и трябва да ги приемаме с храната всеки ден. И въпреки това едва около 5% от хората си набавят препоръчителните дневни количества фибри – около 30-40 грама. Така дефицитът на фибри е сред най-често срещаните хранителни дефицити в световен мащаб.

Защо фибри?

Фибрите са полизахариди, които не се усвояват от организма, но могат да повлияят сериозно способността му да усвоява останалите типове хранителни вещества. В дългосрочен план ежедневният прием на препоръчителните дневни дози фибри помага за поддържане на идеално тегло, постоянен приток на енергия към клетките и превенция на диабет, храносмилателни и сърдечносъдови проблеми. Съществуват 2 типа фибри, означавани като разтворими и неразтворими.

Разтворимите фибри придобиват гелообразна консистенция, попадайки в стомаха и червата. Така образуват своеобразна капсула около преминаващата през храносмилателния тракт храна и забавят храносмилането. По-важното е обаче, че забавят и усвояването на хранителните вещества, помагайки за поддържане ниски нива на холестерола и кръвната захар.

Неразтворимите фибри запазват по-стабилна структура по протежение на целия храносмилателен тракт. Това допринася за по-бързото преминаване на храната през стомаха и червата и за превенция на най-честите храносмилателни нарушения като запек или диария.

И двата типа фибри са задължителни за ежедневен прием, а най-лесният начин за това е чрез консумация на храни, богати на фибри. За щастие, има много такива, при това удовлетворяващи всеки вкус.

Кои са храните, богати на фибри, четете на Puls.bg