Кравето мляко в естествения му вид, когато наистина беше добивано от крави и не съдържаше добавки, дълго време имаше запазено присъствие на родната трапеза, заради здравословните си ползи. Днес то все по-отчетливо отстъпва мястото си на синтетични типове млека, пак заради здравословни причини.

Кравето мляко ли вече не е толкова полезно, или заместителите му съдържат много по-полезни съставки от него? За да се намери отговор на въпроса, трябва просто да съпоставим състава на кравето прясно мляко и най-разпространените му заместители – соево, бадемово, оризово мляко и кокосово мляко. Всеки от тези типове млека има своя нутриентен профил, с който е добре да се запознаем, за да правим максимално информиран избор между тях според нуждите си.

Краве мляко

Естественото краве прясно мляко е богат източник на витамин А, витамин D, калций, магнезий, калий и белтъчини. Уви, наличието на тези полезни съставки се компенсира от солидното присъствие и на потенциално опасни за здравето продукти като наситени мазнини, холестерол и лактоза (потенциален алерген, особено в детска възраст). Сред основните недостатъци на кравето мляко е и високата му калоричност.

Соево мляко

По отношение на състава си соевото мляко е най-близкият роднина на кравето прясно мляко. То е извлечено от соеви зърна и е с много близко съдържание на мазнини и белтъчини. В повечето случаи е и допълнително обогатено с калций и витамините А, В и D. Най-голямото му предимство идва от почти наполовина по-ниската калоричност и липсата на холестерол.

За специфични потребителски групи като жените в менопауза соевото мляко предлага високо съдържание на изофлавони, които помагат за намаляване тежестта на климактеричните симптоми.

Кои са другите заместители на кравето мляко четете на Puls.bg