Калцият е изключително важен макроелемент, чиято роля далеч не се изчерпва само с поддържането здравето на костите. Той има ключово значение за мозъчните функции и нервната система. При дефицит на калций в кръвта се налага той да се компенсира с извличането му от костната тъкан именно, за да се гарантират нормалните неврологични процеси, в това число и нормалният сън.

Балансът на калция в организма е ключов за оптималната секреция на невротрансмитерите серотонин и допамин, известни със своето успокояващо, релаксиращо мускулатурата и улесняващо съня действие. Калцият помага на мозъка да усвои незаменимата аминокиселина триптофан и да синтезира хормона на съня мелатонин.

Това обяснява защо храни, богати едновременно на калций и триптофан, са сред най-препоръчваните за прием при безсъние и други проблеми със съня.

По отношение поддържането на съня калцият действа в партньорство с друг важен микроелемент – магнезий. За подсигуряване на оптимален баланс между тях, гарантиращ нормален сън, се препоръчва ежедневният прием на калций и магнезий да бъде в съотношение 3:1.

Повече по темата може да научите на Puls.bg