В основата на здравословното хранене стои не толкова редовната консумация на определени храни, а правилното им комбиниране с цел пълно усвояване на полезните им съставки. Има редица хранителни вещества, които взаимно повлияват усвояването си в организма. В някои случаи взаимният ефект е негативен, в други – позитивен.

Взаимовръзките между принципите на усвояване на различните типове хранителни вещества са много комплексни, но част от тях са изцяло разгадани и всеки може да разчита на полезния ефект от тях. Ще разгледаме няколко комбинации, показващи как едновременната консумация на двойки хранителни вещества в едно меню улеснява пълното усвояване и на двете.

Пресни зеленчуци и мазнини

Пресните зеленчуци са богати на витамини, част от които са от групата на мастноразтворимите (витамини А, D, Е и К). За да се усвоят всички тези витамини, много полезно би било зеленчуците да се консумират едновременно с храни, богати на мазнини. Това означава, че всяка свежа салата би станала още по-полезна, ако се подправи с олио, зехтин или друг тип мазнина.

Витамин С и желязо

Дори голяма порция богата на желязо храна може да не помогне за набавяне на необходимото количество от важния микроелемент, ако не се подсигури оптималното му усвояване. Доказано е, че желязото в храносмилателния тракт преминава в най-удобна за усвояване форма в присъствието на витамин С. Затова растителни или животински храни, богати на желязо, като коприва, спанак, ядки, черен дроб, червено месо, яйца и др., трябва да се консумират едновременно с храни, богати на витамин С.

Още по темата четете на Puls.bg