Бързо ли заспивате след напрегнатия работен ден? Ако се въртите с часове в леглото и ви е трудно да се унесете, помислете за навиците си преди да заспите. Похапване на шоколад, пиене на кафе или зелен чай, са част от нещата, които трябва да забравим, за да имаме по-качествен сън.

Ето кои храни и напитки не трябва да консумираме непосредствено преди лягане:

1. Сладкиши

Захарта е с висок гликемичен индекс. Тя ни зарежда с енергия през деня, затова прибягваме до различни сладки храни по няколко пъти на ден. Но силите, които ни дава, бързо се изчерпват и организмът ни иска още и още. Някои консултанти по хранене препоръчват да приемаме сладкиши сутрин или следобед, но категорично ги забраняват вечер. Тези храни засищат и повишават хормоните на щастието, но и увеличават значително нивото на кръвната захар. Това води до проблеми със съня.

Според проучване на Американската фондация по съня, колкото повече захар консумираме през деня, толкова по-трудно ще заспим. По думите на експертите, хората, които обичат да си похапват сладко се будят по няколко пъти през нощта или не спят дълбоко. Затова те съветват да се храним най-късно два часа преди лягане, като избягваме тестени сладкиши, бял хляб, паста, плодове, близалки и всякакви пакетирани храни със захар и консерванти.

Още по темата

2. Мазни храни

Голямото количество мазнини, които приемаме с вечерята, също води до безсъние, показва ново проучване в САЩ. Те влияят най-вече на циркадния ритъм на съня, на нервите, метаболизма и хормоните на хората, които ги предпочитат. Причиняват сънливост и ленивост, понижават нивото на концентрация през деня.

Има няколко хормона на съня, които се променят рязко, ако прекалим с мазните храни преди лягане. Освен тежестта в стомаха, те са причината за безсънието на много хора.

3. Ястия с много подправки

Нашата кухня е известна с различни ястия, които не биха били толкова вкусни, ако в тях не присъства точната подправка. Българите сме свикнали да използваме много сол, черен пипер, чубрица, джоджен, но това оказва негативно влияние върху съня ни. Проблемите, които можем да получим, ако консумираме храни с твърде много подправки, са рефлукс и киселини. Те могат да не отшумят с часове и така да отнемат пълноценния сън. Дори при някои хора подправките предизвикват сърцебиене.

Ако искате да спите спокойно и дълбоко, избягвайте тежките ястия с много подправки за вечеря.

4. Кофеин

Има хора, които пият по едно кафе на ден. Други пък могат да достигнат до 4-5. Едни заспиват лесно, други – доста трудно. Кофеинът може да причини безсъние, дори и ако е попаднал в тялото 6 часа преди лягане. При приема на 400 г кофеин 3 часа преди лягане, може да заспим, но бързо да се събудим.

Кафе, чай (особено зелен или черен), горещо какао, сладолед, различни видове шоколади, са храните и напитките, в които има най-голямо количество кофеин. Затова е по-добре да ги приемаме най-късно до 16-17 часа.

Ако имате проблеми със съня, помислете добре как ще се храните на следващия ден. За препоръчване е да наблегнете на по-леките храни и напитки за вечеря. Най-добрият вариант е да се храните по-здравословно.