Обичате ли да бягате на пътеката във фитнеса или в парка? А колко често го правите? Проучване показва, че хора, които бягат в свободното си време, нямат ментални проблеми.

Бягането подпомага процеса на производство на хормони в организма – най-вече на серотонин и допамин, които се борят с депресията. Те стимулират потока на невроните към хипокампуса в мозъка и засилват паметта ни. Затова по-възрастните хора, които продължават да спортуват активно, са с по-малък риск от развитие на деменция и болестта на Алцхаймер. Освен това, тичането е идеалното средство за подобряване на концентрацията, особено при хиперактивни деца.

Тичането подобрява съня, намалява нивото на лошия холестерол в кръвта, помага ни да влезем по-бързо във форма. Но по какъв начин точно се грижи за менталното ни здраве? Учените от университета „Дюк“ в Северна Каролина доказват, че хората, които редовно бягат по няколко пъти на седмица, се чувстват по-добре не само физически, но и емоционално. Техните проучвания са насочени към връзката между депресията и физическата активност на участниците. Оказва се, че тези, които се движат повече, нямат проблеми с психиката. Така те потвърждават резултатите на друго независимо проучване, според което 30-минутна разходка може да подобри настроението на пациенти, страдащи от депресивни състояния.

Още по темата

Предимства на тичането върху менталното здраве

Ендорфините, популярни най-вече като хормони на щастието, намаляват стреса и болката в тялото. Когато човек тича, циркулацията на кръвта към мозъка се подобрява и хипофизата произвежда повече ендорфини. Така той много по-лесно отработва оксидативния стрес в ежедневието.

Не само ендорфините помагат за синтезиране на повече невротрансмитери, които повишават настроението. Подобни свойства имат допаминът и серотонинът. Няколкоминутна разходка на бърз ход или бягане между 15 и 30 минути, могат да минат за ежедневна антистрес терапия.

Хормоните норепинефрин, серотонин и допамин, отделящи се при тичане, се наричат още катехоламини. Те подобряват паметта и концентрацията.

Не на последно място, много психиатри включват бягането по няколко пъти в седмицата като част от терапията на пациенти с шизофрения. При много от тях се наблюдава подобрение на когнитивните функции. Колкото повече се движат, толкова по-лесно и по-добре обработват информацията и нямат затруднения в общуването.

Ако до момента не сте спортували, в първите няколко дни, през които тичате, не трябва да се натоварвате прекалено много. Тичането е полезно, няма значение колко тежите и на колко години сте. Важното е да не се преуморите от първия път, а да надграждате постепенно и най-вече да имате мотивация за това.