Ягодите са онова сладко изкушение, без което не можем през лятото. Консумираме ги по най-различни начини – сурови, поръсени с малко захар, под формата на фрешове и смутита, като съставна част от различни десерти.

Най-вкусни са горските ягоди, чийто аромат е много по-силен в сравнение с градинските. Има и сорт, който е бял на цвят и с вкус на ананас.

Червените плодове са не само сладки, но и много полезни за здравето. В тях има много хранителни вещества като витамините С и К, фолиева киселина, желязо, магнезий, манган. Ягодите са нискокалорични, пълни с фибри и антиоксиданти.

В 100 г ягоди има 32 калории, 0,2 мг полиненаситени мазнини, 1 мг натрий, 153 мг калий, 8 г въглехидрати, от които 4,9 г захари.

Приемът на ягоди може да подобри функциите на сърцето. За това спомага голямото количество антиоксиданти като елагична киселина и флаваноиди (антоцианин, кемпферол, катефин). Тези компоненти намаляват риска от сърдечни проблеми като понижават нивото на лошия холестерол. Те подобряват циркулацията на кръвта към вените и артериите.

Още по темата

В плода има силицилова киселина, алфа хидрокси киселина и елагична киселина, които понижават хиперпигментацията, предотвратяват акне и участват в процеса на регенериране на кожата. За целта много хора взимат няколко ягоди и ги намачкват с вилица, след което прибавят лъжичка мед. Сместа се нанася на лицето и се оставя да изсъхне, после се измива с хладка вода.

Витамин С в ягодите подобрява производството на колаген в кожата и има антистареещ ефект. Проучване в САЩ показва, че антоцианинът в червения плод предпазва до някаква степен кожата от вредните ултравиолетови лъчи. Приемът на ягоди няколко пъти седмично помага при така наречените сухи очи, дегенерация на макулата, както и различни инфекции. Антиоксидантите в тях намаляват подпухналостта около очите.

Магнезият и желязото в ягодите понижават риска от хипертония, отпушват вени и артерии. Друга полза на тези сезонни плодове е, че подсилват имунната система. Една купичка с ягоди съдържа около 150% от препоръчителната дневна доза витамин С, който се приема при вируси и настинки.

Не на последно място, ягодите се препоръчват на хора с артрит, защото антиоксидантите в тях намаляват болката. Най-важното качество на тези нутриенти е, че прочистват тялото от токсини.