Месечният цикъл е труден период за много жени. По време на него те изпитват болка, спазми, подуване на корема, промени в настроението. Приблизително 85% от жените в цикъл преживяват един или повече предменструални симптома. А близо 90% имат крампи и се чувстват изтощени.
В такъв момент голяма част от жените прибягват до сладкото и други вредни храни, защото смятат, че те ще ги заредят с повече енергия. Но това схващане е напълно погрешно. Има храни, които е по-добре да бъдат избягвани по време на месечния цикъл, защото могат да повлияят на емоционалното състояние и да увеличат болките и дискомфорта в корема. Дори някои лекари препоръчват специална диета на дамите, които имат много болезнена менструация.

Защо диетата е от значение?

Храненето, режим за сън и леки упражнения играят ключова роля по време на цикъл. Те могат да спомогнат за намаляване на неприятните симптоми. Хубаво е през този период жените да консумират повече пресни плодове и зеленчуци, които са богати на много полезни вещества. В зеленолистните зеленчуци има много желязо. Повечето плодове, най-вече цитрусовите, са пълни с витамин С. От животинските продукти, в яйцата има витамин В.

Ето кои храни и напитки е по-добре да се избягват по време на цикъл:

Рафинирани

За да предотвратят появата на предменструален синдром, дамите не трябва да приемат много сложни въглехидрати. Те се срещат в рафинираните храни, тялото бързо ги изгаря и има нужда от още и още. Оставят чувство на глад и умора, влияят на настроението заради добавената захар в тях.

Бял хляб и всякакви видове тестени закуски; пакетирани храни като чипсове, снаксове; бял ориз; зърнени закуски с малък процент фибри; бисквити и кексчета, са нещата, за които трябва да забравите по време на менструация.

Мазни и пържени

Болката и другите неприятни симптоми могат да се дължат на възпаление в тялото. Консумирането на твърде много мазни храни, особено тези с наситени и трансмазнини, може да причини такова възпаление. По време на този деликатен период е по-добре да не се консумират пържени картофи; понички; мазно червено месо; сирене и млечни продукти с голям процент масленост; всякакви храни, които съдържат хидрогенирано растително масло или маргарин; тостери, дюнери и други. Най-добрият вариант е да се ползва зехтин, който е по-здравословен в сравнение със слънчогледовото олио.

Солени

Ако задържате вода и се подувате в продължение на няколко поредни цикъла, трябва да преосмислите дали не хапвате по-солени храни. По-голямото количество сол в тялото причинява тези проблеми, както и по-високо кръвно налягане.

Пакетирани храни; осолени ядки; кисели краставички и други неща от консерва; готови сосове като соев, майонеза, горчица; пушени меса; различни видове сирена, не са препоръчителни по време на цикъл.

Сладки

Преминаването на едно настроение в друго е симптом на предменструалния синдром. Сладките храни могат да стресират жените още повече и дори да ги направят по-мудни от обикновено. Те дават енергия за кратко, но след това кръвната захар спада и дамите се чувстват изтощени, задържат вода.

Шоколадови бонбони; подсладени напитки, захарни изделия като торти, бисквитки, рафинирана захар, са храните, които трябва да се избягват или намалят по време на менструация.
Ако не можете да пиете кафето си без захар, ползвайте други подсладители като мед, сироп от агаве и други.

Мазно месо

Червеното месо е с високо съдържание на наситени мазнини, които могат да причинят възпаление в тялото. Също така съдържа арахидонови киселини, които участват в производството на простагландини – вещества, повишаващи възпалението в организма и причиняващи спазми. Месото може да бъде заместено с риби, богати на омега-3 мастни киселини, например сьомга или риба тон.

Напитките, които консумираме по време на цикъл, също оказват някакво влияние върху състоянието на дамите. За кофеина има много противоречиви твърдения. Една чаша кафе на ден е полезна, защото без нея жените трудно биха се събудили сутрин. Но от друга страна кофеинът, приет до края на деня, може да повиши напрежението и тревожността, да предизвика промени в настроението чрез повишаване нивото на стресовия хормон кортизол.

Алкохолът понякога помага при болки в корема и ни повишава настроението, но е по-добре да се избягва по време на деликатния период за представителите на нежния пол. Алкохолът може да причини по-обилно кървене или да доведе до безсъние.