Всеки от нас предпочита различни храни. Докато едни закусват пържени филийки или мекици, други предпочитат нещо по-здравословно като плодове, смутита или мюсли с мляко. Трети пък въобще не закусват, но на обяд или вечеря прекаляват с похапването.

Диня и сирене, други плодове в салата, мляко с банани, риба и картофи, бекон и яйца. Според специалистите по аюрведично хранене, голяма част от тези комбинации от храни не са полезни, защото водят до подуване, лошо настроение и липса на енергия.

Ако искаме да се чувстваме добре след хранене, трябва да се поинтересуваме кои храни могат да се съчетават. В противен случай, подтикнати от лакомия, може да получим болка в стомаха, гадене, умора, тежък стомах, забавяне на метаболизма.

Ето няколко примера за комбинации от храни, които е по-добре да бъдат избегнати:

Въглехидрати и животински протеини

Когато приемаме въглехидрати с протеини, например месо с картофи или месо с хляб, се получава подуване на корема. Има хора, които се хранят по този начин от години и стомахът им е свикнал, но при други храносмилането работи на други обороти.

Специалистите по хранене и диетика съветват да комбинираме месото с ориз или боб или да се храним разделно – само въглехидрати или само протеини на едно хранене.

Още по темата

Бекон и яйца

Популярна комбинация от два големи източника на протеини. Това натоварва храносмилателната система и на стомаха му трябва повече време, за да смели храните. За да избегнем дискомфорта в стомаха, първо може да изядем яйцето, а след около 10-15 минути – месото.

Храна и вода/сок/безалкохолно

Пиенето на вода или сок, газирана напитка, с храната е една от най-токсичните комбинации. Водата има свойството да разрежда стомашните киселини и намалява тяхната ефективност при разграждането на протеини, въглехидрати и мазнини. В такъв случай е препоръчително да пием вода 10 минути преди хранене. Това ще ни предпази от преяждане или намаляване на стомашни ензими.

Плодове с обяда или вечерята

Тази комбинация също е лоша, тъй като плодовете, които иначе преминават бързо през храносмилателната система, се задържат в нея и захарта започва да ферментира. Това води до къркорене и подуване на стомаха, който бива препълнен и с храната от обяда или вечерята. Според специалистите по хранене, по-добре е плодовете да се консумират в междинните хранения и никога вечер, преди лягане.

Кисело мляко с плодове

Киселото мляко съдържа много бактерии, които са полезни за чревната флора. Но те атакуват захарта, присъстваща в плодовете. Това води до алергии, поява на акне и разстройство, ако млякото е студено и човек има по-бърз метаболизъм. По-добрият вариант за закуска или междинно хранене е смесването на мляко със стайна температура с мед, канела или сушени плодове, вместо с пресни.

Зърнени храни с мляко или портокалов сок

Млякото съдържа казеин, а в портокаловият сок има киселина. Взети заедно, те унищожават ензима, присъстващ в скорбялата на зърнените храни. За да се избегне стомашен дискомфорт, за предпочитане е да се пие плодов сок поне един час преди или след консумацията на зърнените храни.

Банан и мляко

Бананов шейк с мляко – вкусна закуска за много хора. Но тази комбинация от храни също е опасна, защото след нея можем да почувстваме тежест в стомаха. Ако много обичате този млечен шейк или смути с банан и мляко, прибавете към сместа щипка индийско орехче или канела, за да стимулирате храносмилателната система.