Над 80% от българите работят на стол. Голяма част от тях пътуват в седнало положение и не се движат много през деня. Освен това използват електронни устройства като телефони, таблети, телевизори и компютри, което ги обездвижва още повече.

Застояването на едно място всеки ден се отразява зле на здравето. Хората, които не стават от бюрото си с часове, откриват, че са развили метаболитен синдром и имат проблеми с килограмите. Заради позата, в която са през по-голямата част от деня и нездравословно хранене, те натрупват излишни мазнини около кръста.

Кои са вредите от прекомерното седене на едно място?

Учените са открили, че хората, които прекарват по-голямата част от деня си в седнало положение, имат по-кратък живот в сравнение с други, които се движат по-често. Резултатите от проучване на Американското раково общество сочат, че жените, които седят над 6 часа на ден, имат 37% по-голям риск от ранна смърт в сравнение с онези, които го правят с 3 часа по-малко.

Прекаляването със седене на едно място има негативен ефект върху здравето на сърцето. Учени са установили, че хората, които през по-голямата част от деня седят на стол, развиват различни проблеми със сърцето, в сравнение с тези, които се движат. Най-сериозно е положението при жените, които не стават от мястото си повече от 10 часа на ден. При тях рискът от сърдечен удар е по-голям в сравнение с жените, които седят на едно място за около 5 часа.

Още по темата

Застояването през деня оказва негативно влияние и върху мозъка. То намалява паметта и концентрацията. Освен това крие риск от развитието на диабет. Проучване, проведено в САЩ през 2017 г., доказва, че твърде дългото заседяване променя процеса на производство на инсулин в тялото. Освен това хората, които развиват метаболитен синдром, са предразположени към диабет тип 2.

Увеличаване на кръвното налягане е друг страничен ефект от застояването на едно място. Това до някаква степен се получава и от неправилната позиция на тялото. От друга страна, седенето на едно място може да бъде причина за появата на депресия и изолация от околния свят. Това сочат резултатите от няколко независими проучвания. Хората, които нямат време да отидат на обяд или да излязат извън офиса за следобедна почивка, са много по-напрегнати и предразположени към негативни мисли и промяна на настроенията. Така те намаляват контактите с колегите си и стават по-затворени.

Ако работите на бюро и имате подобни проблеми, опитайте да се раздвижвате поне на всеки 30 мин/1 час. Натовареният ви график не бива да ви притеснява. Следвайте задълженията си, но не забравяйте да се разхождате от време на време. Ако има дни, в които се заседявате повече, не ползвайте асансьор, а стълбите. Вместо да слизате точно на спирката до работното място, направете го по-рано, за да повървите пеша.