Натрият е често срещан минерал в природата и много важен електролит, необходим на човешкото тяло за регулиране на кръвното налягане и нормалното функциониране на нервната система и мускулите. Той има и ключова роля за поддържане баланса на течностите в тялото. Обикновено приемаме натрий под формата на сол, но той се среща и в различни храни. Включително и във водата, която пием.

Въпреки че е незаменим за човешкия организъм, прекомерната консумация на натрий може да има негативен ефект. Препоръчителен прием е не повече от 1300-1500 милиграма натрий на ден за възрастен индивид (приблизително 1 чаена лъжица сол). Повечето хора обаче поемат повече от необходимото за организма. А приемът на твърде много натрий води до повишаване на кръвното налягане, увеличава риска от инсулт и бъбречни проблеми.

За новородените също е важно приемът на натрий да е минимален. Едната причина е свързана с това, че бъбреците, които преработват натрия, все още не са изцяло развити при най-малките. Другата причина е, че повишената му консумация се свързва с развиването на вкус за солено в ранна детска възраст, както и с превенция на поява на високо кръвно налягане и сърдечносъдови заболявания.

Бедна на натрий диета

Диета с бедни на натрий храни се стреми към прием на минимално количество, което означава да не добавяте сол на яденето. Разбира се, натрият и солта не са равнозначни. На някои етикети се посочва само съдържанието на натрий, а за да превърнете натрия в сол, трябва да умножите количеството натрий с 2,5. Например 1 г натрий на 100 г е 2,5 г сол на 100 г.

Храните с ниско съдържание на натрий са например: яйца и яйчни заместители; неподправени ядки, кисело мляко, обезмаслено мляко, извара с ниско съдържание на натрий, зърнени храни, приготвени без добавка на сол, кафяв и бял ориз, тестени изделия, приготвени без добавка на сол, пресни или замразени (без сол или добавен натрий) зеленчуци, всякакъв вид плодове (особено ябълки, банани, моркови), зехтин, майонеза с ниско съдържание на сол и др.

Натрий във водата

Количеството натрий, което поемаме с водата, е сравнително малък процент от общия ни прием. Въпреки това, за хората, които се придържат към бедна на натрий диета, както и за бебетата, е важно какво е съдържанието му на литър от водата, която пият.

Максимално допустимата стойност е 200 мг/л. Концентрация по-голяма от тази, ще направи вкуса на водата солен. При съдържание на натрий не по-високо от 20мл/л се счита, че водата е подходяща за приготвяне на храна на кърмачета.

Изворните води, като „Роса“, отговарят на тези изисквания, което ги прави подходящи за ежедневна употреба както от новородени, така и от хора, стремящи се към бедна на натрий диета. В „Роса“ съдържанието на натрий е едно от най-ниските на пазара – 2,7мг/л.

Повишената консумация на натрий може да бъде лесно забелязана, тъй като около 90% от солта в ежедневието се съдържа в готовите храни, които се консумират ежедневно. Добавянето на допълнително сол за овкусяване, най-често води до надхвърляне на необходимите дневни нужди от натрий. Някои от симптомите за предозиране с натрий са лесни за разпознаване, като чувството на жажда например. По-сериозните белези, като поява на отоци, повишено кръвно налягане и други сърдечни проблеми, често остават незабелязани, докато не се усложнят.

Можете да ограничите приема на натрий като наблегнете на плодове и зеленчуци в хранителния си режим. Зърнените култури също са бедни на натрий. Избирайте пълнозърнест хляб и пълнозърнеста паста и обръщайте внимание на съдържанието на натрий в млечните и в консервираните продукти. Заместете готовия дресинг за салати със зехтин, а вместо да овкусявате със сол, изберете други подправки, които не съдържат такава. Както и използвайте сол с ниско съдържание на NaCl, това е комбинираната сол, която съдържа 66% NaCl и 33% KCl.