Отворете която и да е книга или сайт за здравословно хранене и диети и ще забележите едно – отвсякъде ви бомбардират с информация колко полезни са протеините. Вярно е, че те създават усещане за ситост и помагат за възстановяване на мускулите и растежа им, но добавянето им към всяко хранене не е здравословно, обяснява Джейми Баум, асистент-професор по хранителни науки и изследовател на протеини към университета в Арканзас.

Ето и кое според него са абсолютни митове, що се касае до протеините:

Мит 1: Повече протеини = повече мускули

Факт е, че тялото ви не може да се възстанови и да генерира мускулна маса без пълния пакет от аминокиселини в хранителните източници на протеини. Но ако разчитате само на хапването на протеини, няма да развиете и подсилите мускулите си. За тази цел трябва да се упражнявате, коментира Баум.

Мит 2: Всички протеини са еднакви

Почти всичко, което хапвате (с изключение на вода и сода) съдържа поне малко протеин. Но не всички хранителни източници на протеини съдържат незаменимите аминокиселини, от които тялото ви се нуждае, за да подсили мускулите и клетъчното здраве, казва Баум.

„Има огромна разлика между животински и растителни източници на протеини. Докато животинските храни – месо, млечни продукти, яйца, риба – са пълни източници на незаменими аминокиселини, растенията не са.“, обяснява тя.

Ако сте на диета, в която сте изключили животинските продукти, трябва умно да подбирате растителните. Опитайте се да комбинирате бобови растения като боб, леща, фъстъци с пълнозърнести храни. Те съдържат достатъчно важни аминокиселини, съветва Уинстън Крейг, доктор на науките, почетен професор на храненето в университета Андрюс в Мичиган.

Още по темата

Мит 3: Колкото повече протеини ядете, толкова по-добре

Един възрастен американец изяжда приблизително 80 до 90 грама протеин на ден –близо два пъти повече от необходимото дневно количество по препоръка на Националната академия по медицина. Човешкото тяло може да преработва определено количество протеини – по 25-30 г на хранене. Експерти препоръчват по-голямата част протеини да се хапват на закуска, а не на вечеря, както е масовият случай.

Мит 4: Нуждаете се от протеин веднага след тренировка

„Хората като Арнолд Шварценегер, които са фитнес маниаци и се занимават с културизъм се нуждаят от протеин на всеки четири часа“, казва Баум. Но за останалата част от нас, е напълно достатъчно да хапваме 2-3 пъти на ден протеини с основното хранене.

Мит 5: Хапването на повече протеин помага за поддържане на ниско тегло и отслабване

Протеините наистина създават усещане за ситост, но човек пак може да прекали с тях и да натрупа мазнини, обяснява Баум. Ако търсите да добавите протеинови храни във вашата диета, за да победите глада и да подпомагате мускулното здраве, тя препоръчва смяна на въглехидратните калории с протеинови калории, а не просто добавяне на протеин към всяко ядене.

Например: Ако обикновено хапвате пълнозърнеста питка с крема сирене за закуска, недейте просто да добавяте към нея яйце и кисело мляко. Вместо това намалете порцията хляб, за да има място за другите неща.