Много хора, които искат да отслабнат, се изтезават с диета след диета, но резултатите така и не са очакваните. Дори да отслабнат малко, след няколко дни всичко се връща, дори да продължават да се придържат към режима си. В случаи като този, не става въпрос за грешна диета или липса на физическа активност.

Понякога причината се крие в бавен метаболизъм. Темпото, с което качвате и сваляте килограми, зависи най-вече от метаболизма ви. Ето няколко съвета, които ще ви помогнат да го подсилите и така да улесните отслабването си:

1. Не правете прекалено строги диети

Гладът води до трупане на мазнини! Как е възможно?! Когато намалите драстично приема на калории, тялото ви преминава в режим на гладуване. Това означава, че метаболизмът ви се забавя и организмът започва да складира мазнини, за да преживее периода на липса. В резултат се сблъсквате с прословутия йо-йо ефект, дори след като започнете да се храните нормално.

По-добре се спрете на „разумна“ диета, която постепенно намалява приетите калории и то в количество, което да не стресира тялото. Избягвайте заведения за бързо хранене, преработените хранителни продукти и сладкото.

Фокусирайте се върху по-нискокалорични храни като плодове, зеленчуци и бобови култури (те имат повече калории, отколкото зеленчуците, но са пълни с витамини и протеини). Заложете на немазно месо, риба и млечни продукти, както и ядки. Когато става въпрос за въглехидрати, придържайте се към пълнозърнести храни – те имат повече протеини и фибри, което ви държи сити, не затруднява храносмилането и стимулира метаболизма ви!

Още по темата

2. Яжте по 3 пъти на ден

Редовното хранене не само предпазва от прегладняване и преяждане, но и засилва метаболизма. Учени от Швейцарския технически университет в Цюрих са доказали, че храненето три пъти на ден е много по-здравословно и полезно, отколкото хапването на малки порции по-често през деня. Причината е, че протеинът, който ни стимулира да се движим (Foxa-2) се потиска от освобождаването на инсулин по време на хранене.

Ако се храните само 3 пъти на ден, ще имате по-голямо желание да се движите. Много важно е и да пиете достатъчно течности – минимум 8 водни чаши вода или неподсладен чай!

3. Спете достатъчно

Липсата на достатъчно сън води не само до постоянна умора, но и забавя метаболизма. Когато не сте се наспали, хормоните на глада (лептин и грелин) се събуждат и ви карат да ядете повече и по-калорични неща. Препоръчително е да спите между 7 и 9 часа на денонощие.

4. Правете силови тренировки

Ако искате значително да повишите метаболизма си, трябва да се движите. Тренировките за издръжливост са страхотни и важни, но горите повече калории и то дълго след самата тренировка, ако заложите на упражнения за изграждане на мускули.

Доказано е, че силовите тренировки могат да увеличат вашия RMR (дневния калориен минимум, от който тялото се нуждае просто за да функционира) с до 5 %.

5. Хапвайте чили

Според много научни изследвания чилито може да увеличи горенето на калории с до 30 %. Имайте предвид обаче, че то може да подразни стомаха ви, така че ако сте с по-чувствителен стомах или имате някакви заболявания като язва, гастрит, колит и т. н. трябва предварително да се консултирате с лекар.

6. Набавете си витамин D

Витамин D подобрява настроението и помага на тялото по-бързо да гори калории мазнини. Човешкото тяло не може да синтезира този витамин, затова трябва да си го набавите допълнително чрез храни и с излагане на слънце.

Ако не отслабвате, причината може да се крие именно в недостиг на витамин D. Хапвайте яйца, сьомга и млечни продукти, които са добър източник на витамина и гледайте да сте на слънце поне 30 минути на ден.