IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

BG вдъхновение: София Борисова

20 януари 2016 08 50

Дизайнерката за кариерата в модата, индустрията и клиентите

Снимка: Костадин Кръстев - Коко

Снимка: Костадин Кръстев - Коко

В рубриката „BG вдъхновение“ всеки месец ще ви представяме по една личност от различни сфери на живота. Личност, която с действията си и с успехите си показва, че животът не е само суета. И това, че са българи, не е пречка да реализират възможностите и да постигат мечтите си. Първият ни гост е София Борисова, трикратна носителка на приза „Златна игла“.

Тя е един от българските дизайнери с най-дълга кариера в бранша. Създателка е на модна къща „Романтика Фешън“ и утвърждава марката, името и компанията си със създаването на вечерни тоалети, ежедневни облекла и сватбени модели, издържани в духа на висшата мода.

През 2016 година София Борисова ще отбележи 23 години от създаването на марката. Талантливата дизайнерка участва със своите тоалети в модни дефилета и форуми в България, всяка година подготвя колекции от сватбени и абитуриентски тоалети, а от две години в линията присъстват и спортно-елегантни рокли и костюми.

Ежегодно София Борисова представя новата си колекция на грандиозно самостоятелно ревю, събиращо повече от 600 почитатели, клиенти и приятели на дизайнерката.

За предстоящите събития и изненади, успехът в кариерата, динамиката на индустрията, креативността и премеждията в България, София Борисова разказва в искрено интервю ексклузивно пред Tialoto.bg.

Да започнем с ревюто, което предстои. Какво сте подготвили в края на месеца?

Предстои ревю на 27 януари в хотел Рамада, в зала Диамант. Тази година за първи път ще направя благотворително ревю-спектакъл. Лице на каузата е тенисистката Цвети Пиронкова. Колекцията се казва „Fashion and Diamonds“, изцяло е направена от най-новите и актуални материи, които са за сезон пролет-лято 2016. Аз залагам специално на много сложни кройки на роклите и на много ефектни и скъпи материали, тъй като материалите в цялото ревю са от couture на известни фабрики в света. Гостите ще видят много различни материи от това, което до момента съм показвала. Дантелата, естествено, присъства в колекцията ми.

Това ли беше акцентът миналата година?

Да, но дантелата ще властва както тази, така и 2017 година. Тя е царица в модата не само в официалните и сватбените, но и в ежедневните облекла. И то под различни елементи дантели – тънки, фини, дебели, всякакви.

Разкажете ни за каузата на ревюто?

Цвети Пиронкова ще представи тоалет на това ревю, който ще е мой и ще бъде продаден на някой от гостите. За първи път тази година ще има куверти за моето ревю, които ще бъдат 100 лева и те ще подкрепят каузата, моята и на Цвети, и на Diamond International, като парите ще отидат за нейната тенис школа. В нея тренират невероятни таланти, надявам се те да се реализират и с нашата подкрепа.

Да „поплуваме“ във вашите води. Какви са тенденциите тази година?

Като цяло световните тенденции за 2016 залагат на бялото като комбинация, връща се класиката. Бордото – цвят „Марсала“, също присъства през тази година, но вече в други комбинации и нюанси. Бледо лила с по-тъмно и по-светло е хит тази година Цветовете за лятото са по-свежите, които са опушени – тревисти, зелени, карамелени, златисти. Доста флорални мотиви присъстват върху платовете на световните дизайнери. Мисля, че ще бъде една заредена, пъстра и с много настроение върху платовете на тоалетите година.

Вашата фирма вече 23 години е на пазара, направете една ретроспекция на българската жена. Обръща ли се тя повече към модните тенденции?

Модата се повтаря в различни периоди като тенденции, разбира се, всичко това е усъвършенствано. Макар че кройки могат да се повторят като течение. С годините се предлагат все по-добри материи.

Жената, особено българката, е една от най-модерните. Не го казвам от някакъв патриотизъм, а защото съм обиколила цяла Европа, Америка. Това, което наблюдавам е, че хората харесват модата, дизайнерските тоалети. Обичат да са модерни, но българката се отличава навсякъде, където отиде. Тя е една от най-модерните жени, колкото и да сме в криза и финансите да ни ограничават. Българката гледа да носи нещо, което е модерно, било то по-скъпо или по-евтино, да е направено така, че да е съобразено със световните тенденции като кройки, като цвят, като тоалети.

И това с по-малко пари го прави?

Да. Ние сме магьосници.

Какви са вашите очаквания за 2016 година?

По-добра от 2015. Мисля, че всеки дизайнер, а и всеки човек иска следващата година да е по-добра от предишната.

Какво означава в България успял дизайнер?

Много труд, много безсънни нощи, леко загърбване на семейството, защото в крайна сметка, за да си успял дизайнер, трябва да се отдадеш изцяло на работата си. От сутрин до вечер да си в ателиетата, постоянно пътуваш на различни ревюта, срещи с други дизайнери, изложения за платове и времето е съвсем малко като се замислиш. За 23 години, като се замисля, единственото нещо, за което съжалявам е по-малкото време с близките ми. Но съм горда, че ме разбират и ме търпят.

Успехът като критерий... За вас самата, какво значи успех?

Да виждам, че носят моите тоалети и когато някой дойде и ми каже: „Благодаря, София Борисова!“. За мен това е най-голямото удоволствие, успех и определено го почувствах, когато заминах за Америка. Поканите за Fashion week от Couture Ню Йорк са признание за мен като дизайнер. Но всъщност най-голямото вдъхновение идва, когато непознати хора те спират и се радват на това, което правиш.

Сватбени рокли или casual е акцентът за вас тази година?

Когато правя сватбените си тоалети си казвам: „Ето, тази колекция ми е най-добрата“, а когато започна да правя официалните си рокли: „Тази ми е по-добра от сватбената“. Всяка една рокля, която правя, я правя с много любов и доста труд, и много мислене по дизайна. И всяка една е мое дете.

Не е тайна, че добре рисувате и танцувате. Имате ли време за тези хобита?

Да, учила съм в Художествената гимназия. Доста уроци съм взимала преди това, защото освен, че танцувах, рисувах. Живописта ми е страст – там мога да кажа, че съм много добра. Съчетанието на цветовете ми помага сега при съчетанието на цветовете в тоалетите, на материите. Имам много рисунки, но те всичките са от годините много назад. Рисувам с дъщеря си от време на време, но не ми остава време.

А танците?

Аз съм лудо влюбена в танците. 15 години танцувах и съм била професионален танцьор в балети. Преподавали са ми най-добрите учители. Първо започнах класически балет при Ана Мария Гюзелева, която за моя радост бе на последното ми ревю, много я обичам. След което започнах състезателни танци, а после и модерен балет. Аз винаги съм била човек на изкуството. Доста съм пътувала, когато не бяхме в ЕС, защото на 12-13 години се водех от децата всестранно развити личности.

Какви, според вас, са личностните качества, които трябва да притежава един дизайнер, за да се задържи в тази сфера толкова дълго време, особено в България?

Вярно е, че с всяка следваща година всичко се развива много динамично. Все по-нови и нови неща измислят в дизайна на тоалетите и материите. Много нови лица има, нови школи за дизайн из целия свят. Доста трябва да се интересуваш, да си гъвкав, креативен, за да оцелееш. Просто в момента, в който отстъпиш няколко месеца да не се поинтересуваш и си мисля, че веднага даваш крачка назад.

Как балансирате между креативността и комерсиалното?

Много е трудно, защото хората се интересуват какви са новите тенденции, гледат световните дизайнери, роклите от какви материи са и идват да търсят нещо подобно. Тук в България ми е много трудно, защото моите тоалети от couture са направени наистина от много скъпи материи. Особено дантели, с които работят Elie Saab, Valentino и това да балансираш да направиш един тоалет и да го измислиш, и цената да не му е 20 000 евро, като на дизайнерите, а да го направиш да е 2000-3000. Защото няма как да е по-малко с тази материя, а пазарът наистина е много ограничен. Аз мога да твърдя, че успявам, защото моите служители са наистина много добри – като кройки, като изпълнение. Материите и дизайна всъщност вървят ръка за ръка. Едното без другото не може. Но поддържаме и голям ценови диапазон. Предлагаме и доста евтини неща и тези, които са от couture. Всяко едно момиче, особено покрай абитуриентските балове, иска да има рокля за червения килим. Но не всеки родител може да си позволи да даде доста пари и трябва да балансираме. Да измислим модел, който да изглежда красив и да е със скъпите материи, но да е по джоба на българина.

Има ли българката култура за мода? Оценява ли се трудът?

Аз съм доста критична към своите клиенти. Има моменти, в които съм губила клиенти заради това, че което искат няма да се получи. И в комбинация на платове, материи и цветове, и кройки. И съм доста критична, защото искам като видя някого с мои тоалети с гордост да кажа, че това е мое. И понякога ги губя. Слава Богу са единици, но мисля, че специално при абитуриентките родителите са тези, които могат да ги напътстват и съветват. Защото съм виждала всяка година такива комбинации по баловете, за които си казвам: „Как може дизайнер или модна къща да измисли такова нещо“. Но културата в България, ако трябва да дам оценка, е доста добра. Може би защото в интернет има много информация, показват се ревюта, дизайнери и какво е модерно.

Преди година започнахте битка срещу крадци на вашия труд. Докъде стигнахте и справихте ли се с тях?

Не, с това няма справяне. Първо се ядосвах, но после си казах, че в крайна сметка като са решили да изчакат и да видят какво ще покажа, защото аз няма как да не си покажа в интернет моите нови тоалети и моята колекция, и имитират моите неща, значи са ме признали като един от най-добрите дизайнери в България. Засега крадат само моите идеи. Кройките, материите и силуетите на роклите няма как. Обида е, защото това е доста голям труд – 6-7 месеца се прави една колекция. Трудът и мисленето на дизайна на тоалетите...

А добре, а като видите свое бледо копие не ви ли „удря“ и вас по имиджа?

Ползват мои снимки и вече това е по-скоро подлъгване на клиентите, че шият за мен и правят мои рокли.

А случаят докъде стигна?

Ами съдим се. Тази дама си затвори бутика, защото се оказа, че не само аз я съдя. В България всичко става много трудно и бавно, с години, но няма да се откажа. Доста дизайнери и в световен мащаб се копират. За последно си говорихме по темата с моя приятел Филип Плейн. Той твърди, че собственото удовлетворение идва от това да носиш марка и да знаеш, че си си купил истинската рокля или неговата блуза. А тези, които носят ментета, те знаят, че носят копия и не е същият кеф...

Да, той Филип Плейн кога отвори магазин, а ние кога носим негови неща... Той дали се изненада колко е популярен тук?

Той се изненада от българките, колко са модерни и красиви. Това, което беше чувал за България няма нищо общо с действителността. Каза, че партито, което се е организирало, посрещането му и приятелите, които срещнал тук са го сюрпризирали.

А той с какви очаквания е дошъл тук?

С по-малки. Дизайнерите, с които се познавам аз за България изобщо не са чували. Но България не е за пренебрегване. Тук има доста от известните марки и мисля, че българите са склонни да купуват от тук, вместо да ходят в чужбина.

Какъв е профилът на идеалния клиент – този, който има изисквания или този, който дава пълна свобода?

Всеки дизайнер си мечтае за идеалните клиенти. При мен, след 23 години, идват клиенти, които се доверяват на мен. Казват: „Може ли да се срещнем с вас, вие да кажете какво ми отива?“. Вслушват се в съветите ми и разчитат изцяло на мен.

А какво бихте посъветвали една жена – да следва собствения си нюх или актуалните тенденции. Защото има едни крайности, в които хората се спират на тенденции, които по никакъв начин не им отиват нито като цвят, нито като кройка.

Така е, това са крайностите. Дизайнерите са хората, които биха ги съветвали. Да, актуалният цвят може да е лилавият цвят, но той може да е много коварен и да не отива на всеки. Така че трябва да се вслушват в съветите.

Защо спортният начин на обличане навлиза все повече в модата?

Защото това е нещо, което може да се носи от всеки. При изработката на една официална или сватбена рокля, повярвайте, много е трудно. Почти всички дизайнери, които правеха официални рокли пуснаха и ежедневни линии, тъй като един дизайнер с ателие няма как да се издържа само с рокли за червен килим. При нас има fashion нотка, но се стремим да правим и спортни линии, поли, сака, от еластан и качествени материи. Но това е хубаво, че в България жените искат да са елегантни.

Каква дреха трябва да има задължително в гардероба една жена?

За мен – Коко Шанел, малката черна рокля. Няма как да липсва в гардероба на една дама, било то с ръкави или без. Черна рокля, класическа пола и панталон трябва задължително да присъстват.

И при мен идват клиенти и казват, че искат една класическа рокля. Аз им показвам и те: „Не, не, нещо да е цветно.“ Но след това като отидеш на парти или официално събитие почти 90% от присъстващите са в черно. Макар че сега, в момента, актуалният цвят е бялото. Когато нямаш време почти винаги се залага на черната пола или рокля. Може би защото си мислим, че няма да е толкова отличаваща или пък може да съчетае някои аксесоар като червени обувки или чанта. Аз съветвам хората да не си купуват само черно, особено младите момичета за абитуриентските балове. Да, по-пълните фигури няма как да сложат нещо светло. Яркото носи повече настроение, а и с една червена или цветна рокля ти идва по-голямо самочувствие.

Кой е най-добрият моден съвет, който сте получавала?

Може би модните съвети по кройките от моя дизайнер – Еди Кей. Запознахме се преди 15 години и още в началото ми даде съвети, които и до днес спазвам. Радвам се, че той ще бъде специален гост на предстоящото ми ревю.

Има ли интерес към сватбените рокли?

За радост има доста сватби, българката спазва традицията да се види като булка. Аз, като националистка, съм натъжена, че младите хора масово се изнасят към чужбина. Но когато се женят идват да си купят рокля от България.

Да е направена от български дизайнер или защото е по-евтино?

Някои искат, защото си мислят, че е по-евтино – и то наистина е по-евтино. Но някои искат, защото е български дизайнер и не ги интересува цената. Важното е да се направи нещо лично за теб. Това, което съм забелязала, че у нас малко бъркат двете неща – дизайнерска рокля и конфекция.

Снимки от актуалната колекция на София Борисова можете да намерите в нашата галерия.

Автор - снимка
Автор на статията:
Криси Табачка

КоментариКоментари

Ливия ( преди 8 години )
Малко ми приличат на роклите на Ел Сааб
Отговори Сигнализирай за неуместен коментар