Тази година темата за годишната изложба Costume Institute на Metropolitan Museum of Art съвпада с темата на изданието за 2017 на Мет Гала и тя е Рей Кавакубо/Comme des Garcons.

Първата догадка бе на Сузи Менкес по време на Седмицата на модата в Париж. Тя предсказа, че именно Рей Кавакубо ще бъде първият жив дизайнер, от Ив Сен Лоран през 1983 година, който ще бъде соло тема на емблематичната модна изложба на Мет.

„Рей Кавакубо е сред най-важните и влиятелни дизайнери за последните 40 години, коментира Андрю Болтън.

„Канейки ни да преосмислим модата като постоянно творение, пресъздаване и хибридност, тя дефинира естетиката на нашето време“.

Изложбата ще представи над 120 модела на Comme des Garcons, датиращи от първата колекция на модната къща през 1981 година до съвременните предложения.

Изделията ще бъдат аранжирани в контрастни теми (Изток/Запад, мъжко/женско, минало/настояще) – пълно отражение на запленената Рей Кавакубо от преминаването през крайностите и двата полюса.

Манекените ще бъдат повече от достъпни, тъй като ще бъдат разположени на нивото на очите без никакво стъкло или преграда между тях и посетителите.

Коя е Рей Кавакубо?

Рей Кавакубо създава Comme des Garcons (превежда се „Като момчета“) в Токио през 1969 година.

След като се радва на успех в Япония през 70-те години, модната къща дебютира с първото си ревю на Седмица на модата в Париж през 1981 година.

Работата на Кавакубо е известна в модната индустрия с авангардна чувственост – път, с който дизайнерката предизвиква, разчупва и предефинира съвременните и общите представи за красота, стил и добър вкус.

Най-ясният почерк на Рей Кавакубо може да бъде представен нагледно с колекцията ѝ за пролет-лято 1997 година и ревюто „Роклята среща тялото“.

По време на това ревю, моделите се появяваха с нестандартни рокли във форми, трудно описващи се само с една дума.

„Идеята беше, че роклята изкривява тялото, а не тялото да диктува роклята“, споделя Рей Кавакубо. „Осъзнах, че дрехите могат да бъдат тялото и тялото може да бъде дрехите“, казва дизайнерката.

„Тогава започнах да проектирам тялото. Не очаквах да бъдат изделия, които се носят всеки ден, но дрехите на Comme des Garcons винаги трябва да бъдат новото и вдъхновяващото в света.“.

Последното ревю, есен-зима 2017 „The Future of the Silhouette, продължи концепцията за скулптиране на роклите, които „закриват“ телата на моделите.

Творчеството на Рей Кавакубо е всичко друго, но не и стандартно. Тя промени статуса на модата и същевременно запази основния характер на индустрията – да бъде повече изкуство, отколкото масовка.

Тя лесно може да бъде разгледана като иноватор, а изделията ѝ могат да бъдат определени като критерии, защото архитектурните похвати и забележителните техники на Рей Кавакубо по отношение на създаване на силуети не просто ни въведоха в мистичния свят на невъзможност, но и зададоха изцяло нов стандарт в изкуството на модата.