IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Нова епоха в модата: Край на естествения косъм и кожа

26 декември 2017 13 00

Какво накара Michael Kors, Gucci и Jimmy Choo да сменят политиката си?

Снимка: Michael Kors

Снимка: Michael Kors

През последните години списъкът на модните къщи, които се отказаха от използването на естествена кожа и косъм в своите изделия, расте главоломно.

Следвайки пътя на Ralph Lauren, марки като Gucci, Michael Kors, Calvin Klein, Armani и Stella McCartney промениха посоката на своята политика.

Gucci пуснаха официално изявление, в което обявиха, че новата практика ще влезе в сила още с колекциите за пролет-лято 2018, а решението бе припознато от PETA, които удобно изместиха поглед върху изпълнителния директор на Michael Kors, Джон Айдъл.

„Мислите ли, че използването на кожа в днешно време е все още модерно? Не мисля, че е модерно и това е причината, поради която решихме да не го правим. Малко е старомодно“, коментира Марко Бизари, част от Kering, който пое Gucci през 2015 година със задачата да „обнови“ модната къща.

„Креативността може да се използва в различни посоки, вместо в използването на кожа“, добавя той.

Изненадващо бе припознаването в тази практика и от страна на Jimmy Choo, които също се отказаха да използват естествен косъм в своите обувки.

Какви ще са пораженията?

Отказът от използване на естествени кожи и косъм при модните къщи е свързан с присъединяването към Fur Free Alliance – организация, която обещава да прекрати експлоатирането и убиването на животни за тяхната кожа, като част от по-мъдър и устойчив план. Интересен факт е, че един от най-лансираните продукти на Gucci за тази година са именно чехлите с естествен косъм, който създаде фурор и поведе след себе си многобройни реплики, също използващи естествени елементи.


Бизари споделя, че продуктите с естествени материали са на стойност 10 милиона евро годишно и ще бъдат заменени с продукти, изработени от изкуствена кожа, вълна и нови, иновативни материи. Така вместо чехлите с естествен косъм ще се радваме на майсторски вълнени плетки. Дали обаче това ще се хареса на клиентите?

Според статистики, повече от половината клиенти на Gucci са от новото поколение, което е значително по-ориентирано към природата. „Трябва да го направя, защото иначе най-добрият талант няма да дойде да работи за нас“, споделя Бизари. Оказва се, че онова минало поколение, което помни супермоделите на 90-те и е живяло във времето, в което Наоми Кембъл, Синди Крауфорд и Кейт Мос тепърва са прохождали, помни и бумът на естествените кожи като символ на просперитет и благоденствие. В този момент ни изниква сцена от „Сексът и градът“, в която активисти съсипват палтото на Саманта с боя, а тя страда единствено... за ценния косъм.

Сега обаче идва времето на силните активисти, отричащи всичко, причиняващо насилие. Факт е, че дизайнери като Стела МакКартни винаги са били на тази вълна. Тя постоянно гласно изразява мнението си по въпроса и е с позиция за възможното приятелство между еко и висша мода.

Но дали можем да кажем това и за останалите дизайнери? Останалите брандове, които създадоха културата за символите на благоденствие и просперитет, основаващи се на естествена кожа и косъм? Защото висшата мода в действителност се основава на концепцията за създаване и продаване на неща, от които в действителност жените нямат крещяща нужда и лесно задоволяват консуматорските нужди, оставяйки след себе си тонове ненужни отпадъци, скандали за експлоатиране на работници (спомнете си казуса със Zara). Дали това е философия на победата? Само времето ще покаже.

Автор - снимка
Автор на статията:
Криси Табачка

КоментариКоментари