Знаете ли, че колагенът е най-разпространеният протеин в човешкото тяло?! Съдържа се в мускулите, кожата, костите, кръвта, хрущялите и сухожилията. Той е градивен елемент, който насърчава еластичността на кожата, осигурява структурата на ставите и сухожилията, придава здравина на мускулите и костите. Неслучайно думата колаген произлиза от гръцки „kolla“, което означава лепило.

Излагането на тялото на вредната слънчева светлина, тютюнопушене, нездравословно хранене, включващо голямо количество захар, са основните фактори, които могат да намалят количеството колаген, което тялото произвежда всеки ден. Така кожата се отпуска и по нея се появяват бръчки, човек изпитва болки в ставите. Тези симптоми се появяват и след 40-годишна възраст, когато синтезът на колаген се понижава.

Можем да си набавим колаген чрез няколко различни начини. Има козметични продукти, в чийто състав се среща протеинът, но той трудно може да се усвои от кожата. Затова е по-добре да приемаме храни, богати на вещества, които да спомогнат за образуването на колаген. Например витамин С в плодовете, медът в ядките и червеното месо, витамин А в растенията, богати на бета-каротин, антоцианините в къпините, боровинките, зелето...

Кои са ползите на колагена за тялото?

Облекчава болката в ставите

Състоянието на костите се влошава с възрастта и ние изпитваме болки в ставите. Приемът на колаген може да облекчи симптомите при артрит и да намали дискомфорта. Това доказва проучване от 2009 г., при което участниците взимали колаген от тип II, приготвен от пилешко, в продължение на 90 дни. Накрая симптомите им на остеоартрит намалели с 40%.

Още по темата

Бори се със стареенето на кожата

Една от най-известните ползи на колагена е, че прави кожата блестяща и жизнена. Протеинът придава еластичност на кожата и тя изглежда по-млада и здрава. Но с годините се появяват фините линии, сухотата и бръчките. Затова дерматолози съветват жените между 35 и 55-годишна възраст да приемат добавки с колаген. По думите им, ефектът от него си личи само след 4 седмици. За целта са нужни 2-2,5 г колаген на ден.

Изгаря мазнините

Колагенът е основен компонент на мускулната тъкан. Той има основна роля в процеса на изграждане на мускулната маса. Освен това той съдържа и концентрирано количество глицин – аминокиселина, участваща в синтеза на креатин. Тя зарежда мускулите с енергия за предстоящата тренировка. Проучване през 2015 г. разглежда добавките с колаген при 53 мъже, които губят мускулна маса с напредването на годините. Установено е, че 12 месеца след приема на колаген, те са загубили много повече мазнини.

Намалява целулита

Освен че заздравява кожата, колагенът помага и при целулит – сериозен проблем на съединителната тъкан. Той стяга кожата и не ѝ позволява да увисне по време на диети. Също така намалява стриите, появяващи се при напълняване.

Подобрява храносмилането

В съединителната тъкан на червата има колаген, който подобрява храносмилателния тракт. Той е особено полезен при хора, страдащи от Синдром на раздразнените черва, защото осигурява предпазна бариера на лигавицата и червата, намалява възпалението и тежестта в стомаха. В протеина има аминокиселини, които участват в изграждането на тъканите на дебелото черво и стомашно-чревния тракт.