IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

10 съвета за първия работен ден

18 май 2012 12 10

Как да направим добро впечатление и да си „постелем” за безпроблемно служебно бъдеще

Снимка: Dreamstime

Снимка: Dreamstime

Положението на трудови пазар е доста напрегнато. Кризата и по света и у нас влияе силно на търсенето и предлагането на работа и затова в този стегнат сектор с висока конкуренция, човек е късметлия, ако въобще някой прочете автобиографията му, пък камо ли да се пребори за някоя позиция.

Въпреки това светлина в тунела все пак има: според данни от агенцията по заетостта, равнището на безработица през април у нас е било 11,4%, или с 0,1 процентен пункт по-ниско от март (източник investor.bg). Така че никой не трябва да се отказва и когато желаната работа е в ръцете ви, трябва да сте подготвени да се представите по най-добрия начин.

Първият работен ден е ключов за впечатлението, което искате да оставите у новите си колеги и трябва да се постараете то да е правилното. Не ви трябва да попаднете в някоя от кофти категориите в офиса: многознайкото, клюкарката, лошият дъх, жената "показват ми се прашките" и т.н. Най-добре е да се държите възпитано и да се явите в приличен вид, който да излъчва надежност, подготвеност и най-вече нормалност.

Ето 10 съвета за успешен първи работен ден, които ще ви помогнат за старта на една добра кариера в продуктивна служебна среда.

1. Наспете се добре преди големият ден!

Добре е да сте с бистър, реактивен ум и свеж вид, когато се запознавате с куп нови хора, налага се да обработвате голямо количество информация за новата позиция, опознавате офиса и избирате паролите си за работа със системите на фирмата.

Експертите съветват, че времето, за което организмът зарежда напълно изтощените си батерии чрез сън е около 2 седмици. Така че за този период програмирайте ежедневието си за лягане в разумни часове и елиминирайте ранното ставане, освен ако не се налага.

2. Изпробвайте маршрута си до работа предварително

Независимо дали ще ходите с кола, колело или градски транспорт до новата си служба, е разумно да проверите колко време ще ви е необходимо да стигате до там, преди да ви се наложи. Сайтовете за навигация не са точна наука и не взимат предвид задръстванията и натовареността на улиците в различните часове и затова е добре, собственоръчно да изпробвате маршрута.

Закъснението за първия работен ден прави наистина лошо впечатление, а трафикът е несериозно извинение, имайки предвид, че целият офис е преминал през същото меле, за да дойде на време. Не е лошо да изпробвате различни маршрути, за да можете да изберете най-бързия и сигурен от тях, както и резервен за да няма изненади. Засечете времето за път и си дайте още 10 допълнителни минути за придвижване за всеки случай – в крайна сметка на никого не е навредило да подрани на първия си ден.

3. Вземете си обяд от вкъщи

Всеки офис има своя политика за обедните почивки. Малко са местата, на които се разполага с достатъчно време за продължителен обяд, а по-скоро служителите хапват нещо бързо в движение и на крак, но докато не се ориентирате в обстановката с почивките, е по-добре да сте подготвени, а не да се налага да разчитате на закуските от машината във фоайето.

Във всеки случай е добре да закусите стабилно преди първия си ден, за да не останете гладен, и съответно изнервен и притеснен, а и защото имате нужда от повече енергия.

4. Подгответе се

Сигурен начин да впечатлите шефа на първия си ден е да демонстрирате добра информираност за дейностите на фирмата. Благодарение на интернет, това не е никак трудно: прочетете внимателно сайта на компанията, тези на клиентите и разучете за всякакви новини около нея. Можете дори да си направите имейл известяване чрез Google News за новопоявяващи се информации за сферата и хората от вашата индустрия. Не е необходимо да наизустявате цялата тази информация, но поне ще ви помогне да не се изказвате неподготвени по разни въпроси.

Ако началникът ви е някоя впечатляваща фигура проучете и него, но в общуването ви, не пресичайте определени граници.

5. Набавете си нови подходящи дрехи

Дори и в офисите с най-лежерна политика към облеклото има разлика между служебно ежедневните дрехи и това да се появите по домашно му. Време е да приберете фланелките с палави или иронични надписи, суитчърите с качулки и джапанките, и да инвестирате в дрехи, които да не казват: „Аз съм доставчикът на пица".

Всеки офис си има определен дрескод и е добре да го проучите още, когато ви извикат на интервюто за работа. Ако не успеете да си спомните какво сте видели, звъннете в отдел човешки ресурси и попитайте – всичко е по-добре от това да се явите неподходящо облечени на първия си работен ден.

Препоръчително е дамите да избягват твърде секси облеклото, тъй като, за съжаление това се отразява – има изследвания, които са установили, че за жените, носещи по-провокативни дрехи на работа, вероятността за повишения е по-малка.

6. Записвайте си

Първият ден е вихрушка от нови лица, срещи и информация - ще се запознаете с 3 Ирини и 4 Кольовци, ще получите дебел като телефонен указател наръчник с указания и изисквания, ще четете и подписвате договори и ще получите инструктаж за работа с принтера, копирната машина, ламинатора и какво ли не още: водете си записки, по-късно ще сте си благодарни. Инвестирайте в малък джобен бележник и си отбелязвайте всичко - имената, позициите и местата са най-важни, но всичко екстра ще ви е от полза или най-малкото няма да навреди.

7. Не се отпускайте прекалено

Всички знаят, че първият работен ден е стресиращ и не очакват от вас чудеса. Ако сте шумна и енергична личност, понамалете леко оборотите, за да не стреснете хората и обратно – ако сте по-интровертен и минорен по принцип, упражнете най-добрата си фалшива усмивка.

Оберете и чувството за хумор: дори и всички наоколо да се „бъзикат", все още се въздържайте да се включвате. Вие сте новата/ новия и за сега не знаете кои граници не бива да се прекрачват и кои теми са табу в офиса.

И при всикчи положение не се дръжте така, сякаш някоя задача е под достойнството ви. Ако ви накарат да правите копия или да подреждате папки цял ден не мрънкайте, ще мине време, хората ще добият представа за потенциала ви и ще ви ангажират с по-интересни неща.

Снимка: Dreamstime

8. Ако нещо не знаете – питайте

На първи работен ден няма такова нещо като тъпи въпроси (е с някои изключения...). Няма по-голяма излагация да оплескате първата ви възложена задача и то, само защото условията и инструкциите не са ви били ясни.

Никой не очаква от вас да сте 100% адекватни в началото, а и задаването на въпроси се отчита като интерес, активност и компетентност. Това не означава да ставате досадни с питания на всеки 5 минути – обмислете всяко от тях и не губете времето на шефа и колегите си.

9. Мълчете си и слушайте внимателно

Понякога шефовете назначават хора за да разнообразят работната среда, да провокират със свежа кръв и идеи или да прокарат нови концепции. За съжаление офисите са затворени общества, които се отнасят с недоверие към новодошлите, затова, дори ако ръководителите очакват от вас да „поразчупите" нещата, дори ако имате най-свежите идеи на света, ги задръжте за себе си през първия ден или поне докато не се ориентирате в обстановката.

Най-лесният начин да спечелите доверието на хората е като просто ги изслушвате, покажете уважение към становищата им и се допитвате до по-опитните „стари" кучета във фирмата преди да предприемете нещо.

10. Влезте в крак и в тон

Нито вие, нито мениджърите ви не четат мисли ясната комуникация е ключова за успешните професионални отношения. Ако ви се стори уместно, не е зле да поговорите с прекия си началник, за да изясните прости и ясни правила на работа и общуване.

Някои ръководители искат да бъдат информирани за всичко, други предпочитат да не бъдат занимавани с по-маловажните моменти от служебния живот и е важно вие да сте наясно какво се очаква от вас. Това ще ви спести някои първоначални конфузии и ще улесни старта на една продуктивна служебна връзка.

Споделете ни ваш опит и грешки от първи работни дни.

КоментариКоментари

Не ми е ясно ( преди 11 години )
Хората на този свят само в офиси ли работят или само с договори се занимават. А пък аз, кой знае защо си мислех, че повечето хора ходят на работа , а не до офиса.
Отговори Сигнализирай за неуместен коментар