IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как да се справите в случай на сексуален тормоз от клиент

13 декември 2012 13 00

Не е нужно да търпите подобни неща, но първо се ориентирайте в ситуацията

Снимка: outnow.ch

Снимка: outnow.ch

Понякога сексуалният тормоз не идва в началото. В повечето случаи той се отключва след време, дори след години, защото тогава клиентът на вашата фирма започва да ви смята за достатъчно близки. Обикновено потърпевшите игнорират първите знаци, защото не подозират, че може да става въпрос за сексуален тормоз, особено, когато той се проявява след продължително време.

Постепенно обаче пъзелът започва да се нарежда – клиентът винаги търси само въпросния служител, застава близо до него, използва всяка възможност за физическа близост и така нататък. Следват предложения за срещи и комплименти.

В началото потърпевшите са объркани дали поведението на даден клиент наистина може да се квалифицира като сексуален тормоз. Те се страхуват да не би да са разчели някои знаци неправилно. Това е и причината повечето сигнали до ръководството да се подават по-късно.

Макар всяка ситуация да е индивидуална, тук са няколко стратегии, които ще ви помогнат, в случай, че станете жертва на сексуален тормоз от свой клиент:

1. Избягвайте идентични ситуации

Ако клиентът ви си е позволил да каже или направи нещо притеснително дори веднъж, в бъдеще избягвайте да оставате отново насаме с него или не поне толкова често. Избягвайте бизнес вечери, а ако е наложително срещата да бъде извън офиса, по-добре се разберете за обяд. Вземете със себе си друг човек от фирмата, който да бъде неотлъчно до вас. Не поръчвайте на масата алкохол или в най-лошия случай, той трябва да бъде минимално количество.

2. Ясно отхвърлете всички знаци, които ви изпраща

Не отговаряйте на неуместна дума или постъпка със смях или усмивка. Вие може да искате да не акцентирате на случилото се, но това изпраща смесени сигнали към клиента. Дръжте се възможно най-професионално.

Винаги е удобно да се измъкнете с: „Има още много, което може да постигнем, така че нека се върнем към бизнеса“. Също така може да кажете на клиента си, че имате сериозна връзка. Уверете се, че всички обаждания или мейли, които му изпращате са сериозни и по повод работа.

3. Съхранявайте записи

Ако въпреки всички ваши действия, сексуалните намеци продължат, направете опис на всички случки, които са ви карали да се чувствате неудобно. В случай, че се налага направете аудио запис, който да послужи като доказателство пред шефовете ви, когато решите да докладвате.

4. Решете дали да докладвате или не

В случай, че се случи само веднъж и вие дадете на вашия клиент ясно да разбере, че сте заинтересовани единствено от общата ви бизнес работа и той наистина престане, значи няма нужда да уведомявате вашите началници. Ако обаче тормозът не спре, длъжни сте да докладвате, защото това влияе негативно както на вашата психика, така и на вашата работа.

5. Бъдете готови да напуснете работа

И накрая, ако ситуацията не се промени, бъдете готови да си тръгнете. По-добре да жертвате работата си, отколкото собствения си емоционален комфорт. Не сте длъжни да търпите ничие неприемливо поведение, защото възможности за работа винаги ще има. Не подлагайте душевния си комфорт и репутация на карта.

Най-общо казано сексуалният тормоз може да разпознаете, когато някои думи или действия ви карат да се чувствате неудобно по някакъв начин. Не винаги начинът за реагиране е очевиден, особено, когато поведението на клиента е премислено. Не забравяйте обаче, че от всяка ситуация има изход.

Автор на статията:
Милена Алексиева

КоментариКоментари