IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Мениджър или лидер?

24 юни 2013 12 00

Двете понятия не са едно и също нещо

Дори и в Прада, дяволът никога няма да бъде лидер! Снимка: outnow.ch

Дори и в Прада, дяволът никога няма да бъде лидер! Снимка: outnow.ch

По йерархическата стълбица в кариерата големият шеф е на най-високото стъпало. Той обаче може да бъде мениджър или лидер. Първото е лесно и то се обуславя от позицията. Второто е въпрос на личностни качества. И в двата случая хората следват своите шефове, но при мениджъра това често е по принуда, докато при лидера е по желание и вяра в способностите му.

Ако искате да разберете как от мениджър можете да се превърнете в лидер, когото вашите подчинени не само да слушат, а и да уважават, вижте разликите между двете понятие и действайте в посока на желаното от вас.

Мениджърите дават отговори, лидерите задават въпроси.

Най-бързият начин да накарате служителите си да ви намразят, е като им заповядвате, крещейки. Често мениджърите изхождат от позицията си в йерархията като причина да са абсолютен авторитет и вместо да се вълнуват от мнението на екипа си, те раздават заповеди като генерали. Един лидер би поискал мнението на останалите служители, когато възникне някакъв казус или проблем.

Мениджърите критикуват грешките, а лидерите насочват вниманието към тях индиректно.

Може би е по-ефикасно директно да покажете грешките на вашите служители, но пък това със сигурност ще ги засрами и ще ги ядоса. Би било добре да им дадете възможността да се научат и да израснат в службата, на базата на анализ и дискусии, отколкото с откровена критика.

Мениджърите забравят да поощряват, а лидерите възнаграждават и при най-малкия сигнал за подобрение.

Мениджърите празнуват, когато цялата фирма е на печалба, но те рядко споделят успеха с виновниците за него. Никой не обича да бъде претопен в масата, а във всяка фирма има хора, които се отличават с талант, работливост, решителност, отговорност и т. н. Те трябва да бъдат постоянно поощрявани и това ще ги мотивира да работят по-усилено за благото на компанията.

Постоянната обратна връзка показва интереса на лидера не само към печалбата, а и към самия човек. Няма служител, който да не копнее за похвали и положителна оценка.

Мениджърите се фокусират върху провалите, а лидерите върху „победите“.

Метафорично казано, ако имате пред себе си чаша, която е наполовина пълна, мениджърът ще роптае, защо тя не е пълна догоре, а лидерът ще посочи, че е хубаво, че не е празна. Ако постоянно натяквате на подчинените си, че те си вършат работата и правят грешки, единственото, което ще постигнете, е да ги демотивирате.

По-добре наблегнете на положителното в ситуацията, след това направете малка критика, но отново вкарайте позитивизъм и надежда за успех.

Мениджърите пълнят собствения си джоб, лидерите пълнят и този на екипите си.

Мениджърът, лишен от лидерски качества, ще прибере цялата печалба. Той няма да възнагради своите служители за успеха, което неминуемо води до демотивация. Лидерът ще поощри работилите за успеха и по този начин служителите ще се стараят още повече следващия път.

Автор - снимка
Автор на статията:
Мария Господинова

КоментариКоментари

pratchet ( преди 10 години )
Плоска статия. Лидерът се ражда. Това е простата причина мениджърът никога да не може да стане лидер. И лидерът не е просто някой който просто позволява и подчинените да спечелят. Лидерът води, носи светлината и осветява пътя. Тази светлина той я пали със 'собствени средства'.
Отговори Сигнализирай за неуместен коментар
Естел ( преди 10 години )
Хубаво е като крадете статии да посочвате източник поне
Отговори Сигнализирай за неуместен коментар