IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Улеснете прехода от колега към шеф

10 октомври 2013 10 00

Как по-лесно да приемете трансформацията от служител към шеф на досегашните си колеги?

Снимка: Dreamstime

Снимка: Dreamstime

Почти няма човек, който да не желае да се развива и да израства нагоре в кариерната йерархия. Ако в даден момент щастието му се усмихне и бъде повишен, то той задължително се сблъсква с негативизма на всички останали хора в офиса. Това е така, защото те започват да завиждат, че не са на неговото място или просто защото той вече е шефът, „когото всички останали не харесват“.

Определено една от най-трудните и противоречиви ситуации е именно тази – от колега да се превърнете в пряк началник на досегашните си приятели в офиса. В повечето случаи хората се сблъскват с промяната още в началото – те усещат негативизъм, завист и лошо отношение. Съществува и друга възможност, която също е неприемлива – вашите нови подчинени да не ви приемат насериозно и да не уважават новата ви длъжност.

Преходът от длъжността колега към длъжността шеф може да бъде трудна както за вас, така и за останалите хора. Тъй като вие сте новият ръководител, изцяло ваша е отговорността за постигането на добри резултати. Независимо дали от завист или по навик обаче, бившите ви колеги могат да пречат на успешната работа.

Ето какво трябва да направите, за да се предпазите от грешки и да смекчите прехода от колега към шеф:

1. Осъзнайте, че личните ви взаимоотношения с колегите ще трябва да бъдат трансформирани и да преминат на друго равнище. Направете така, че и те да бъдат наясно с този факт. Не им позволявайте волности и не се отнасяйте снизходително към бившите си колеги. Сега вие сте човекът, който определя задачите, анализира резултатите и дава оценките.

2. Обсъдете с всеки човек поотделно новата ситуация, в която се намирате. Изяснете какви са вашите очаквания и разберете какви са техните. Дискутирайте потенциални проблеми и се опитайте да намерите решение как да ги избегнете.

3. Дръжте се като професионалисти през цялото време. Отнасяйте се с всеки подчинен с уважение и третирайте всички справедливо. Опитайте се да не влагате лично отношение към бившите си колеги, поне докато сте на работа. Не позволявайте на предишните ви приятелства да повлияят на вашите нови управленски отговорности.

4. Спрете да се събирате с подчинените си по време на обедната почивка или в някоя друга пауза. Обикновено това е времето, в което се обсъждат най-много клюки, така че вече не подхожда на новия ви имидж да бъдете част от тези разговори.

5. Уверете се, че всички в екипа разбират вашата нова роля. Опитайте се да им покажете, че макар да имате различна позиция, вие отново ще работите заедно с тях, за да постигате максимални резултати. Изгответе план, с който да оптимизирате работата и да разпределите целите и задачите на отдела. Не забравяйте, че трябва да бъдете възможно най-ясни, когато съобщавате някоя новост.

Не забравяйте, че вашата позиция като нов шеф не се изразява в по-голяма популярност, а в по-голяма отговорност. Вие сте човекът, който трябва да мотивира хората, за да може фирмата да постига още по-големи резултати. Ясно е, че не можете да спечелите всички ваши подчинени (особено тези, които ви завиждат), така че се примирете с този факт. Без значение какво се случва, вашият фокус трябва да бъде върху това как работата да върви добре.

Автор на статията:
Милена Алексиева

КоментариКоментари