В бизнеса, както и в други сфери на живота, първото добро впечатление е много важно. Точно то може да ви помогне за положителния изход на преговорите ви, да накара другите да гледат на вас с повече респект и т. н.
Вашите шефове, колеги, клиенти, партньори (и другите хора, с които ви сблъсква професионалния ви живот, които не ви познават добре) съдят за вашата интелигентност и надеждност, точно въз основа на това, което излиза от устата ви. Затова ви предлагаме да избягвате някои вербални навици, които могат да ви изложат пред другите и те веднага да ви заклеймят като посредствен глупак или подъл хитрец.
Избягвайте следните видове неприятен изказ:
1. Използване на жаргон
Във всички бизнес разговори се очаква да използвате нормални думи, (които са дефинирани в тълковния речник) или някакъв вид експертен език, но в никакъв случай и жаргон, който се използва на улицата. В противен случай рискувате да звучите не като професионалист, а като карикатура на бизнесмен.
2. Използване на клишетата
Опитайте се да не използвате преекспонирани в разговорния език метафори или поговорки, за да описвате по-цветущо дадена ситуация в бизнеса, особено по време на разговор с колеги и шефове. Клишетата не само не са оригинални, но също така могат да покажат липса на уважение към слушателя. Ако решите да добавите някаква „умна“ пословица в изречението си, то поне го направете с щипка ирония.
3. Префърцунено многословие
Използването на много сложни фрази и трудни думи (непознати термини и чуждици, например), често оставя у слушателя впечатлението, че човекът срещу него е надут и претенциозен. Формулирайте изреченията си така, че да звучите експертно, но и ясно. Все пак бизнесът не е нито инженерна наука, нито квантова механика, нито мозъчна операция – в действителност, тук се цени обикновеният разговор, който води до някакъв резултат.
4. Хълцане и заекване
Не вмъквайте в бизнес презентациите си звуци и думи като „ ъ-ъ...“, „хм...“, „ами....“ и т. н. Не само, че бързо ще изгубите вниманието на своите слушатели, които ще потънат в досада, но и в крайна сметка трудът ви ще се обезсмисли. Ако искате да направите някаква пауза, за да съберете мислите си и да подберете думите си по-добре, то замълчете за кратко.
5. Паразитни фрази
Много хора се влюбват без да си дават сметка в определени фрази и започват да ги използват непрекъснато. Някои от тези фрази обаче, могат да бъдат доста дразнещи и да показват вашата неувереност или неспособността ви да общувате ясно. Пример за това е да задавате въпроси като „Следите ли мисълта ми?“ или „Разбрахте ли идеята ми?“ и други подобни.
6. Замазване на истината
Не се опитвайте да заблуждавате служителите си/колегите си/клиентите си като вместо да казвате истината за грозните факти, използвате по-меки изрази. Най-много да ви излезе име на страхливец или мижитурка. По-добре демонстрирайте кураж и опишете неприятните истини с истинските им думи. Така ще получите повече уважение и доверие в дългосрочен план (отколкото ако казвате приятно-звучащи лъжи).
7. Фалшиви извинения
Някои хора се чувстват социално задължени да се извиняват, дори когато изобщо не съжаляват за въпросните събития/действията си. Например те казват: „Съжалявам, ако някой е обиден“ без реално да съжаляват. За събеседниците им веднага става ясно, че тези думи не идват от сърцето, а са лицемерни.
8. Празни приказки
Това е, когато някой засипва слушателите си с поток от факти или наблюдения, които всъщност не представляват интерес за тях. Вероятно 95 процента от всички презентации попадат в тази категория и често човекът, който говори празните приказки, в даден момент започва да се чувства като глупак. По-добре излагайте фактите и наблюденията си по време на дебат, след като някой ви зададе конкретен въпрос, в отговора на който можете да вмъкнете тази иначе скучна информация.