IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как да управлявате семейния бизнес

27 август 2014 08 35

Запазете фирмата и отношенията си в добро състояние

Снимка: Thinkstock

Снимка: Thinkstock

Изграждането на семеен бизнес поставя човек пред предизвикателства, особено когато му се налага да работи с хора, с които е израснал и/или с които ще има отношения до края на живота си.

Все пак този вид бизнес не ви дава свободата, с която разполагате, ако работите във фирма за някой друг. Свобода в този смисъл, че от чуждата компания можете да си тръгнете винаги, ако нещо се обърка.

Това не важи за семейния бизнес и ето защо прочетете няколко съвета за неговото успешно управление:

1. Разработете цялостна бизнес политика за „семейна употреба“. Съставете списък с правилата във фирмата – отговорности, заплати, право на глас, участие на членове от семейството и т.н. Тази бизнес политика обаче не бива да бъде само на думи, а трябва да съществува черно на бяло.

Например, ако някой член на семейството иска да се включи в компанията, той трябва да премине няколкомесечен „курс на обучение“. По време на този курс той трябва да започне от най-ниското ниво във фирмата, изкачвайки се постепенно до съответната позиция. По този начин той ще бъде запознат с много по-голяма част от работата във фирмата, а не само със своите задължения.


2. Всичко трябва да бъде в писмен вид. Както вече стана ясно, освен бизнес политиката, всяко едно ново решение в семейния бизнес трябва да бъде поднесено в писмен вид. Това е особено вярно за компаниите, които са по-големи и в които участват няколко семейства роднини. Само по този начин могат да се избегнат евентуални недоразумения.

3. Решенията трябва да се взимат на общи събрания. Дори един човек да е главният шеф, останалите роднини също имат право на глас, след като бизнесът ги засяга не просто като служители. Най-демократично е да се правят събрания, където решенията да се взимат в присъствието на всички. По този начин вероятността да се допусне грешка е по-малка, а и винаги повече хора са по-продуктивни откъм идеи.

4. Ограничете бизнес информацията, която споделяте извън работа. Ако работите заедно с половинката си, сестра си, брат си или други членове на семейството, значи вие прекарвате много часове в тяхната компания, докато сте на работа. Нали не искате на семейните вечери или в почивните дни да говорите с тях отново само за бизнес? По-добре ограничавайте разговорите по работа, за да успеете да отпускате напрежението наистина ефективно в компанията на близки-колеги.

Автор на статията:
Милена Алексиева

КоментариКоментари