IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Интерактивно предно стъкло ще бъде стандарт в колите на бъдещето

20 май 2012 10 00

Лазерна система прожектира информацията от таблото върху предното стъкло на автомобила ви

Снимка: technologyreview.com

Снимка: technologyreview.com

Дисплей, който задържа погледът ви устремен към пътя, като прожектира, посредством лазер информацията от таблото на колата върху предното и стъкло, ще стане стандартна екстра за колите среден клас през 2016 год. Новата технология е достъпна и днес, но само в скъпите последни модели автомобили. Очаква се системата, разработена от Microvision и оперираща благодарение на малък прожекторен лазер, да преодолее недостатъците от предишни подобни проекти и да подобри сигурността ни на пътя.

Няколко изследвания на тази тема показват, че отклоняването на погледа на шофьора от пътя, е причинител на най-много пътно транспортни произшествия. Той трябва да ангажира очите си с гледане право на пред през 85 – 90% от времето си зад волана, а днешните водачи отклоняват поглед по доста причини: показанията на таблото, GPS навигацията, телефонен дисплей и т.н. За шофьорите, носещи очила, това означава често префокусиране на погледа от уредите към пътя и обратно, което поглъща допълнително време и умствен капацитет, макар и да не го осъзнават.

 

Дисплей, който презентира тази информация в нормалното зрително поле на водача, ще му позволи да задържи погледа си напред и ще намали инцидентите.

Компанията Microvision разработват дисплей, базиран на лазерна технология, наречен PicoP (от Pico Projection). Първото му комерсиално приложение е в аксесоар към таблет или смартфон за прожектиране на образи на голям екран/ повърхност по време на конференции и семейни събирания.

Този вид дисплей преодолява много от проблемите, възникнали с предхождащите го LCD дисплеи в кола, като затруднена четливост при различна светлина, например. За да се вижда добре LCD екран при силно слънце, трябва да се увеличи яркостта му, което пък създава разсейващо излъчване в тъмнина. Светлината от LCD екраните също така има недостатъкът, че се отразява от предното стъкло на автомобила, което дразни окото на водача. Лазерният дисплей борави с поляризирана светлина, която е с по-ярки цветове от LCD-монитор, не се отразява в стъклото, а може и да се прожектира и на 2-4 метра разстояние от нормално поле на видимост на шофьора за по-лесно разчитане.

В момента компанията Microvision е продала лиценз върху лазерния дисплей на японска фирма, която до края на годината се очаква да го пусне на пазара като резервна част. Водят се и преговори големи детройтски автопроизводители за вграждане на устройството в колите модел 2016 год.

Единственото, което би могло да възпрепятства тази революция в автомобилостроенето е цената. Автомагнатите настояват цената на дисплея да е не по-висока от 200$, което може да се случи само, ако паднат цените на лазерните технологии. Засега производителите на лазерни устройства като Nichia, Osram и Soraa работят по въпроса, но желаният резултат може да бъде постигнат само при значително по-голям обем на производство.

КоментариКоментари