На всички ни е съвсем ясно, че социалните мрежи са една бездънна яма, която поглъща времето ни. Хората като потребители влизат във Facebook, за да се разтоварят. Те се логват с най-добри намерения, но час по-късно напускат мрежата, като през това време са изконсумирали цял тон ненужна информация. Видели са новата прическа на съседката, прочели са защо на съученика от гимназията му е кофти настроението...

Когато човекът напусне мрежата и се върне в реалността, той обаче се чувства натоварен. Това бе установено в скорошно социално изследване, проведено от американски експерти. Техният труд е публикуван в специализирания „Американски журнал по епидемиология“.

Учените са изследвали три потока от данни, подадени им от 5 208 души. Информацията е събирана в годините 2013, 2014 и 2015 с помощта на платформата за социални проучвания на Gallup Panel Social Network Study.

Респондентите на „Галъп“ са информирали социолозите, когато са се чувствали зле след прекарано време в социалната мрежа. Освен това в анкетните си карти те са посочвали как се чувстват изобщо – дали са щастливи от живота си, дали се имат за успели. Събрана е и информация за това как Facebook помага на хората да изграждат междучовешки връзки и отношения.

Но анализът на събраните данни въобще не чертае добра картинка.

Според американските социолози, Facebook влияе противопоказно на желанието на хората да се почувстват щастливи. Нещо повече – тяхното мнение е, че колкото повече ползваме социалните мрежи, толкова повече натоварени и затормозени ще се чувстваме.

Американските експерти пресмятат, че с всяко действие в интернет мрежите, потребителите понижават индекса си за щастие с от 5 до 8 процента. Всеки път, когато харесва статус или снимка, или когато качва селфита или се оплаква в дневника си, потребителят се чувства една идея по-тъжен.

От друга страна извършването на тези действия в реалния свят показва, че действа ободряващо. Хората, които споделят своите проблеми очи в очи с близките и приятелите си, намират адекватен отдушник и се разтоварват. Това изглежда не може да се случи във виртуалния свят.

Изследователите не са сигурни каква е причината всяка активност във Facebook да трупа негативи в съзнанието на потребителите.

„Ние очаквахме харесването на чуждото уеб съдържание да доведе до правене на сравнения от страна на хората, които да доведат до завист и чувства, продиктувани от комплекси“, казват учените пред Harvard Business Review – „Но сме изненадани, че дори обновяването на собственото съдържание – снимки, статуси, лична информация, може да доведе до отрицателни настроения“.

Другият важен извод за Facebook, направен от американските изследователи, е свързан с усещането ни за социалната мрежа като за виртуален кът, зареждащ с щастие. Според учените, дори да прекараме 24 часа на линия в мрежата, ние няма да усетим по-добро душевно състояние. По-скоро ще забележим как безкрайната лента с новини отвлича съзнанието ни от реалността, товарейки ни с излишна информация и чужди проблеми от социално-битов характер. Така да се каже, нищо полезно.

Изследването, публикувано в „Американски журнал по епидемиология“, е третото, което твърди, че социалните мрежи вредят на човека. През декември 2016 г. се проведе „Експериментът Facebook“, който обрисува виртуалния кът като едно депресивно място. През март 2017 г. изследване в „Журнала по превантивна медицина“ потвърди опасенията на милиони, че реално клюкарникът е причината за част от ежедневните им тревоги.

Подготви: Александър Градинаров