Без ясни граници няма как да има здрави взаимоотношения на работното място. Планиране на срещи, оценка на работата, обсъждане на работата на екипа – каква е добрата тактика, към която трябва да се придържате, за да не се получи ситуация като при дете и родител?

Тактиката на един добър служител

- Разберете точно какво се изисква от вас. И първо, прочетете внимателно какво включва вашата длъжностна характеристика.

- Преди да започнете, трезво оценявайте способностите си. Трябва да знаете силните си страни, предизвикателствата, които ви очакват, както и фокуса на вашата дейност. Направете си повторна оценка след шест месеца.

- Не забравяйте, че задаването на въпроси не е срамно.

- Не се опитвайте да се сприятелявате в първия ден и дори в първата седмица.

- Бъдете приятелски настроени, поздравявайте всички, но не разкривайте веднага детайли за личния си живот.

- Не изисквайте бързо увеличение на заплатата. Ако ще работите дълго време в компанията, бъдете търпеливи.

- Погледнете ситуацията трезво. Ако работите извънредно, търпеливо сте изчакали възнаграждение, но то не идва – вероятно е време да търсите друго място без обида.

- Уважавайте младите шефове. Лидерите не са само на преклонна възраст.

- Повишаването в йерархията невинаги е добро. Понякога специалистите с тесен профил стават мениджъри и тази работа не е по тяхно желание. Щастлив е този, който е наясно, че може да се справи и има капацитет за новата длъжност.

Тактиката на един добър шеф

- Уважавайте подчинените, които са по-възрастни от вас. Един ден можете да бъдете на тяхното място.

- Не забравяйте тези, които са ви помогнали да се издигнете в службата – те продължават да работят.

- Задайте ясно границата на работния ден. Спазвайте графика, посочен в договора. Ако искате да работите извънредно, не изисквайте същото от своите подчинени – тяхното заплащане е по-малко, а може би те не са и толкова отдадени на работата си. Опитайте се да създадете здравословна работна среда за всички.

- Обосновете сами нуждата от извънреден труд.

- Не се страхувайте от някого, който не ви харесва. Един добър шеф е справедлив и без емоции определя моментите на критики и похвали. Вашата задача е да не сте приятели с всички.

- Намерете ментор, с когото да обсъждате успехите и предизвикателствата и съответно да получите съвети и подкрепа. Да бъдеш шеф не означава да знаеш всичко и да не разчиташ на помощ.

- Неуспехите са част от работата. Бъдете готов да си ги признавате, понякога стратегията ви може да се провали и ще трябва да се опита нещо друго.

- Избягвайте да създавате връзка на работното място. Не започвайте афера с подчинен, не си „разголвайте“ личния живот по време на тиймбилдинги или празници с колегите, не участвайте в клюки в офиса. Границата трябва да е ясна, разграничавайте работата и приятелството. В противен случай подчинените няма да са наясно как да се държат.