fallback

Как една дума около смъртта на Кърт Кобейн предизвика полемика

19 August 2024 15:00

Думата „неизживян“ е съпътствана от много сериозни емоции

Смъртта на фронтмена на Nirvana Кърт Кобейн е непрежалима за мнозина. Снимка, на която е изобразена думата „неизживян“, предизвика сериозни емоции. Кърт Кобейн е заснет по време на запис на легендарното изпълнение на Nirvana MTV Unplugged през ноември 1993 г. Плакат в Музея на поп културата, който очевидно споменава смъртта му чрез самоубийство с думата „неизживян“, предизвика полемика.

Покойният фронтмен на Nirvana, рок легенда и герой от родния град, остава неизменна част от поп културата. За много от феновете му, дори 30 години след смъртта му от самоубийство, загубата на Кобейн е все още сурова.

Неотдавна обаче някои посетители на музея съобщиха, че са прочели нещо, което ги е изненадало. На табела, която уж била изложена в една от експозициите, смъртта на емблематичния музикант била описана по следния начин: „Кърт Кобейн не преживя себе си на 27 години“.

„Неизживял е често срещан термин в TikTok, който първоначално се използва като начин да се заобиколи цензурата в приложението при обсъждане на смъртта. Но оттогава той придобива евфемистично значение извън мрежата – начин да се говори за смъртта и особено за самоубийство, като същевременно се прави опит да се избегне присъщото на темата неудобство.

Появата на „неизживяно“ в популярна туристическа дестинация, особено по отношение на Кобейн, притесни някои посетители, които споделиха снимки на табелата още през май. Мнозина твърдяха, че използването на този термин е неуважение към Кобейн и неговото наследство и е използвано, за да се избегне необходимостта от пряко обсъждане на самоубийството.

Някои потребители, открили изображението, което се разпространи като вирус в X по-рано този месец, дори го сравниха с Newspeak – опростен, евфемистичен език, използван в антиутопичната класика „1984“ на Джордж Оруел, предава CNN.

Друг потребител публикува снимка на друга табела, която според него се намирала в близост до плаката и която обяснявала, че гост-кураторът на изложбата е избрал да използва „нежив“ като „жест на уважение към онези, които трагично са загубили живота си поради борба с психичното здраве“.

Адам Алексич, лингвист, който изучава начина, по който младите хора говорят онлайн, и публикува в TikTok като The Etymology Nerd, каза, че не е изненадан да види „unalived“ да се появява в музей.

„Това е първият път, когато виждаме, може би, официално одобрение на тази (дума) от позиция на авторитет“, каза той. „Но децата я използват от известно време.“

Реакциите на цензурата в TikTok, една от най-популярните платформи за социални медии сред поколенията Alpha и Z, са много свързани с това, че думата „unalived“ преминава от дигиталния жаргон в офлайн езика. Но навлизането му в лексиката е резултат и от нарастващата чувствителност при засягане на теми като самоубийството, казва Никол Холидей, действащ доцент по лингвистика в Калифорнийския университет в Бъркли.

Това е смяна на поколенията, инициирана от по-младите поколения, които са израснали с TikTok и въвеждат новия език в класните стаи и домовете си. Във все по-ускорения цикъл на тенденциите рядко се случва вирусният жаргон да оцелее повече от няколко седмици. (Ако родителите ви са чували за него, вероятно тенденцията е приключила – казва Холидей). Но ако е попаднал в музей, макар и за кратко, „нежив“ вероятно ще остане тук.

Произход на „нежив“

Първата известна употреба на „нежив“ предхожда раждането на TikTok с няколко години, появявайки се през 2013 г. в епизод на сериала на Disney XD Ultimate Spider-Man. Паякообразният герой Питър Паркър се съюзява с мъдрия Дедпул, който казва на Паркър, че планира да „unalive“ техния враг Taskmaster и неговите аклити.

„Всъщност не мога да произнасям думата „к“ на глас; това е странен психически тик“, обяснява Дедпул. В крайна сметка Човекът паяк все пак казва „убий“.

„Нежив“ е било отнесено предимно към неясни мемове, обяснява Алексич, докато потребителите на TikTok не откриват нова функция за него.TikTok, който официално стартира в САЩ през 2018 г., набра популярност в началото на 2020 г. Потребителите скоро осъзнаха, че видеоклиповете, в които обсъждат смъртта – нерядка тема по време на пандемията Covid-19 – са били потискани от страниците For You на техните последователи (или #FYP в приложението), каза Алексич.

Докато в предишните платформи за социални медии обсъждането на смърт, убийство или самоубийство често не водеше до незабавна цензура, модерирането на съдържанието в TikTok е много по-строго, казва Холидей.

„Има много хора в TikTok, които имат страхотно съдържание за подкрепа на хора, които се борят с депресия или мисли за самонараняване“, каза Холидей. „И така, те искат да продължат да правят тези видеоклипове, но също така искат те да достигнат до тази аудитория.“

Потребителите се изхитриха, като измислиха нова дума, която лесно намекваше за чувствителната тема, без да бъде маркирана. Така че, ако в своите видеоклипове говореха за смърт, убийство или самоубийство, много потребители на TikTok започнаха да пишат „неживян“ в надписите си и в текста на видеото.

През 2021 г. това се превърна в „термин по подразбиране за говорене за самоубийство“ в TikTok, казва Холидей.

„Unalived“ е може би най-известният термин от алгоговора – роден интернет жаргон, който използва евфемизми или неправилно изписани думи, за да избегне цензура или алгоритмични флагове, които иначе биха погребали или демонетизирали съдържанието им. Други популярни фрази от алгоспийк включват „seggs“ за секс или „SA“ за сексуално насилие, които често се срещат в TikTok, казва Холидей.

Особено самоубийството е спорна тема поради страха от повтаряне, когато е представено по неподходящ начин. Медийните репортажи и езикът, използван за описването му, непрекъснато се развиват, за да станат по-чувствителни, казва Холидей. „Починал от самоубийство“ вече се счита за подходящ термин, когато се съобщава за нечия смърт по този начин, отбелязва Холидей, въпреки че само преди няколко години общият език за самоубийствата беше много по-груб.

„С цензурирането на думата „самоубийство“ всъщност TikTok прави така, че да изглежда, че това е по-силна дума“, каза Холидей.

Защо думата „неизживян“ разбуни хората

Възмущението около плаката, за който се твърди, че е в музея, се съсредоточава върху употребата на думата „нежив“ по отношение на Кобейн. Очевидно музеят е отговорил на спора: Потребител, който е посетил музея този месец, след като снимки от него започнаха да се разпространяват онлайн, сподели снимка на това, което според него е актуализирана табела, променена на „Кърт Кобейн почина от самоубийство“.

Разбираемо е, че използването на „нежив“ е обидило хората, казват Алексич и Холидей. Самоубийството е изключително чувствителна тема, по която хората изпитват силни чувства. Освен това Кобейн е обичана публична личност, чиято смърт от самоубийство беше широко разгласена.

Вярно е също така, че в музиката си Кобейн пише остро за депресията, смъртта и сексуалното насилие по същото време, когато политическата коректност (или PC) навлиза в общественото съзнание. Но езикът непрекъснато се променя, често по начини, които не забелязваме, докато не се сблъскаме с фраза, която ни обърква – казва Холидей.

Когато лингвистите проучват дали дадена жаргонна дума ще оцелее след първоначалния си вирусен взрив, те разглеждат нейната функция, казва Холидей: Има ли тя употреба, която я отличава от синонимите? „Unalived“ го прави, казва тя.

И младите хора вече използват „unalived“ по начин, различен от този, по който тя е била използвана първоначално в TikTok (и по ирония на съдбата по-скоро в съответствие с причината, поради която Дедпул я използва). Това е циклично: Според Холидей, в публичното говорене се промъква нов термин, който се променя по инициатива на младите хора, а сред по-възрастните поколения, които не виждат стойността на новия термин, се разпалва объркване или неодобрение.

„Доколкото имаше известно възмущение от това, това е глава 800 от „Децата в днешно време са твърде чувствителни“, каза тя. „Така че езикът често се превръща в заместител на всичко, което не се харесва на хората в променящата се култура.“

Алексич и Холидей казаха, че не биха направили оценка на предполагаемата употреба на „нежив“ от Музея на попкултурата. Но въпреки че думата очевидно вече не се появява в музея, „unalived“ няма да изчезне никъде, казват двамата лингвисти.

„Тя е поне на три години“, каза Холидей за продължителността на живота на „unalived“ в TikTok. „Това е завинаги в интернет. Щом нещата се задържат толкова дълго, твърдя, че те са част от лексиката.“

Автор на статията:
Tialoto.bg
Сподели
Кърт Кобейн смърт социални медии лексика думa
0 коментара
fallback