В света на модата заемането поста главен дизайнер в продължение на 16 години е почти невероятна чест. Марк Джейкъбс и Louis Vuitton са пример за изключително успешен „брак", който приключва с „развод" по взаимно съгласие. Но този деликатен и нестандартен в изразяването си дизайнер оставя след себе си цветен, богат и разнообразен архив, както и следа, която ще играе ролята или на пътеводна светлина, или на препъни камък за наследника му.
А без съмнение партньорството му с марката ще стане предмет на изучаване от модните историци. Нека си припомним някои от най-ярките моменти от тази забележителна колаборация между модния титан и френската марка.
Да започнем от запомнящия дебют в далечната вече 1998 г. С колекция прет-а-порте започва ерата на аксесоарните колекции на Louis Vuitton. Линията изцяло съответства с духа на времето си и представя монохромни дрехи, лишени от излишни детайли.
Помните ли цветните надписи по чантите с монограм на марката? Това е първата почти революционна промяна, предизвикана от Марк Джейкъбс. Любител на изкуството, той винаги е търсел начин да го внедри в модата. Всичко започва през 2001 г. с художника Стивън Спраус, който създава част от тези принтове.
Година по-късно за такава колаборация е поканена и японския художник Такаши Мураками, наречен японският Деймиън Хърст. Настава истинска битка между модните последователи заради чантите, украсени с негови рисунки. Ето как Марк доказва, че не само сексът се продава добре, но и изкуството.
През 2007 г. Американският художник Ричард Принс, известен с картината си „Медицинска сестра", вдъхновява Джейкъбс за колекция, която е представена от модели, облечени като медицински сестри. Аксесоарите и обувките от тази колекция са с принтирани рисунки на цветя, дело на художника. Разбира се, фантазията на дизайнера отново прави собствена интерпретация на изкуството.
Модел от колекцията есен/зима 2006-2007 Сниимка: Reuters
През 2010 г. неочаквано за познавачите на работата на Марк Джейкъбс, той се обръща към силуета ladylike – пристегната талия и широка пола, въведен в модата от Кристиан Диор и белязал цяла епоха в модната история. Недоумение и възхищение едновременно се борят във възприятията на зрителите, привикнали с ексцентричността на дизайнера, но той умее да удивлява.
Не сме забравили колекцията от 2011 г, когато Кейт Мос дефилира по подуима с димяща цигара в дрехи, които са близки до садомазохистичната стилистика. Тази колекция е посветена на италианския филм от 60-те „Нощният портиер" - отново реверанс към изкуството.
Кейт Мос дефилира, пушеща цигара, в ревю за колекцията есен/зима 2001-2012 Сниимка: Reuters
2012 е годината, в която Марк Джейкъбс отново отдава почит на съвременното изкуство чрез колаборацията с 81-годишната японска художничка Яйои Кусама, която революционизира съвременното изкуство до трудно приемливи граници като световноизвестния ѝ принт на точки – с него тя залива всичко, до което се докосне. По нейни мотиви се оформят витрините на всички магазини на френската марка и се пуска серия от чанти.
Миналата година Марк Джейкъбс показа своята последна колекция за Loius Vuitton. Модното шоу бе декорирано с мотиви от колекциите от предишни сезони, а основната тема бе нео-готиката.
Модел от последната колекция пролет/лято 2014 Снимка: Reuters
Прощаване с марката дизайнерът придружи с писмена благодарност към всички жени, които са помогнали на неговото вдъхновение и творческия му път. За негов наследник есе спряга името на бившия творчески директор на Balensciaga Никола Гаские.
Явно 50-годишният дизайнер е решил да сложи началото на нов живот, тъй като наскоро се раздели и с дългогодишния си приятел бившата порнозвезда Хари Луис.
Хари Луис и Марк Джейкъбс Снимка: Getty Images