Още преди години Коко Шанел мъдро отбелязва, че модата е архитектура.
Или поне модата в нейната висша форма, в която рационалността и функционалността обикновено придобиват нови значения. В този смисъл тя гради с размах, преминава граници и провокира не само визуално.
Защото истинската мода не е само наслада за очите, а и удоволствие за комплекта от всички сетива.
За съжаление, не всички дизайнери днес могат да се похвалят с умението и безспорния талант да издигат замъци от плат.
За щастие, тези, които го правят, са адски добри и за техните модни творения актуалността дори не е важна. Защото качествената мода е вечна. Идеален пример за това е Пако Рабан.
Един такъв дизайнер откриваме и в Страната на изгряващото слънце - Япония. Нейното име стои зад грандиозния лейбъл Comme des Garçons ('Като момчетата').
Коя е тя? Жена с мъжко име, поне по западните стандарти. Без специално модно образование, но пък с такова по изкуства и литература.
Рей Кавакубо е родена през 1942 година в Токио. Завършила е местния престижен университет Кейо, след което започва работа в малка текстилна компания.
Още през '73 основава собствена фирма - Comme des Garçons Co. През '75 отваря първия си бутик. Само 3 години по-късно тоалетите й се озовават на подиумите в Париж, където всеки сезон удивляват публиката.
Изумлението, предизвикано от работата на Рей, далеч не е изненадващо.
Comme des Garçons всъщност е анти-мода, неконвенционалност, деконструктивност, иновативност, оцветена най-вече в тъмни тонове, контрастиращи с бяло. Днес гамата й се е разширила и използва много повече нюанси.
Неконвенционални и деконструктивни са, защото не следват формите на тялото, а са асиметрични и много често с недовършена линия. Въпреки това и всъщност - точно заради това, моделите й създават чувството на безвремие, безтегловност и безграничност, които човек усеща, докато нощем се взира в звездите.
Иновативността също е лесно обяснима. С работата си Рей не само преобръща разбирането за красотата, в чиято основа всъщност стои симетрията, а изгражда ново мислене в модата, което критиците наричат "Хирошима шик".
Миналата година Comme des Garçons дори направи изненадваща колаборация с H&M. Авангардността на едните изглеждаше несъвместима с практичността на другите, но резултатът е потресаващо добър. H&M дори си признават, че от много време искали да привлекат Рей за съвместен проект.
И не е изненадващо, че талантът на Рей се простира отвъд границите на модата. Тя се занимава и с графичен дизайн и интериор. Работила е съвместно с архитектурната компания Future Systems.
А всъщност пред журналистите и света като цяло, Рей е срамежлива и тиха. Защото предпочита работата й да говори сама за себе си.
Чуйте нейният глас в галерията горе. Без предразсъдъци и с много въображение, както се ходи на изложба на абстракционист.
Японски авангард от Рей Кавакубо
7 октомври 2009 12 23Докоснете се до иновативните творения на японската дизайнерка и Comme des Garçons, с отворени сетива и без предразсъдъци

Безграничност на идеите. Снимки: Style
Сподели
Коментари


Още от Лицата на модата
Коментари


С такова сърце е сътворила статията авторката, че като нищо ще взема да мисля и по-авангардно :) Адмирации!!!
Отговори
Сигнализирай за неуместен коментар
1 - 1 от 1