Обик
овено хората се стремят да пият вода предимно през лятото и забравят за това през студения сезон.

Всъщност пиенето на вода през зимата е дори по-важно отколкото през лятото. Заради по студеното време водният баланс в организма може да се наруши и това да доведе до обезводняване. Не забравяйте, че приемането на чайове и топли напитки не замества пиенето на вода.

По-голямата част от течностите в човешкото тяло -71% е вода. Този процент е непостоянен поради факта ,че тази вода е подвижна. При определени условия тя лесно се отделя от организма и се обменя с нова. Обикновено пълната обмяна се осъществява за 5-8 часа. Този непрекъснат воден поток непрекъснато очиства, храни и обновява човешкото тяло. Установено е, че редовната и пълноценна обмяна на водата подобрява общото състояние на организма, действа профилактично и лечебно.

Минималното необходимото количество вода , което задоволява човешките потребности в спокойно състояние, при нормална температура, липса на вятър и.т.н. , е 100 грама вода на час, т.е 8-10 глътки на 60 минути. Простата сметка показва, че за 16 часа бодърстване човек трябва да консумира не по-малко от 1.6 литра вода независимо от сезона и атмосферните условия.

Отделните телесни части съдържат различно количество вода : главният мозък – 83% , кръвта – 90% , секретираните течности /стомашен сок , слюнка, жлъчен сок и др./- 96-99% , мускулите – 75-80% , костите 22-28% , а зъбният емайл само 0.2 %.

Най-краткият и безспорен здравен съвет, който може да се даде е: Пийте повече вода!

Леката дехидратация (липса на вода в организма) води до главоболие, сънливост, промени в настроението, забавя реакциите. Тежката дехидратация води до запек и други по-сериозни състояния, включително рефлекторно повишаване на артериалното налягане.

Жлъчните камъни, бъбречните камъни се дължат на кристализация, възникнала в преситен разтвор. Колкото повече вода пием, толкова телесните течности са по-разредени и съответно рискът от кристализация е по-малък.

Водата разрежда отровите попадали в организма ни и спомага за изхвърлянето им, промива пикочните пътища и намалява риска от бактериалното им инфектиране. Затова се препоръчва човек да изпива 1,8 литра (около 8 чаши) вода дневно.

Водата е част от здравословното хранене и се изисква дисциплина да се пие редовно. Сложете си бутилка и чаша на бюрото и през работното си време отпивайте през известен интервал. Ако имате ежедневни физически натоварвания, свикнете да пиете вода преди, по време и след тях, за да компенсирате изпотяването. Водата е най-добрата безалкохолна напитка.

Някои си мислят, че редовното пиене на вода ще повиши трайно артериалното им налягане. Не е така. Водата само минава през организма. Колко от нея ще остане в тялото ни, зависи от това колко готварска сол сме употребили. Солта е тази, която задържа водата в тялото ни. Затова злоупотребата с готварска сол води до артериална хипертония.

Резултат от дългогодишните научни изследвания и практика на американския лекар д-р Ф. Батманжелидж “Тялото жадува за вода. Прочистване, лечение, отслабване чрез пиене на вода”.

В книгата авторът описва решаващата роля на ежедневното пиене на нужната дажба вода за нормалното протичане на всички функции в организма, посочва многобройни примери от неговата практика за излекуване на стомашно- чревни, сърдечни, ставни заболявания, астма, алергии, стрес, главоболие, наднормено тегло и др. чрез пиене на вода. Според д-р ф. Батманжелидж лекарите погрешно приемат сигналите на обезводненото тяло, като симптоми на различните заболявания и предписват лекарства вместо пиене на вода.

Д-р Ралица Стоева е дипломиран кинезитерапевт, завършила е Национална спортна академия “Васил Левски”. Д-р Стоева е участвала в обучителни семинари за здравни специалисти в РНЕС /Pacific Health Education Center/; в гр. Бейкърсфийлд, Калифорния, САЩ. Автор на редица публикации - Stoeva,R.- Implication of remedial gymnastics for patients with chronic obstructive lung disease,Pnevmol.i ftiziatr.4,1989,p.32-36, Стоева,Р. – Кинезитерапия и здраве , Хомо Футурус 2003 и др. От близо 10 години се занимава с рехабилитация на бебета и деца.