Непрекъснато се пише, че е добре да се храним здравословно с качествени храни, но често те са по-скъпи, отколкото некачествените продукти и хората, без да искат ги изключват от трапезата си. Да, сьомгата, зехтинът и морските дарове са много полезни, но и доста по-скъпи от свинското, олиото и белия хляб, спрямо доходите на повечето българи. Според едно американско проучване, здравословното хранене излиза с по 3 лева по-скъпо на ден или с около 1000 на година.

Това със сигурност не означава, че трябва да се откажете от плодовете и зеленчуците, от постно месо и пълнозърнести храни – те със сигурност няма да ви доведат до фалит. Освен това има някои суперхрани, които са абсурдно евтини, вкусни и много полезни. Ето и осем от тях:

Боб

Още по темата

Зрелият фасул има статут на суперхрана, защото хранителните му ползи са безспорни. Повечето сортове помагат в борбата с хронични здравни проблеми като диабет тип II, сърдечносъдови болести и дефицит на жизненоважни за клетките вещества. Бобът е зареден с фибри, които са добри за перисталтиката. Освен това той съдържа обилна доза растителни протеини, които се смятат за пълноценни. Според Американската асоциация за диабет, една порция месо се равнява на половин чаша боб като съдържание на протеин.

Картофи

Този зеленчук има лоша репутация, тъй като често се приготвя пържен в мазнина или в комбинация със сметана или кашкавал. В най-чистата си форма обаче, картофите са една от най-здравословните храни в света. Те са снабдени със сложни въглехидрати, витамини B и C и фибри и са особено полезни, когато се ядат цели, без да се белят. Те съдържат повече калий от бананите, а са и доста хранителни.

Яйца

Те са суперхрана, защото съдържат много протеин и то първокласен. Яйчните жълтъци са също един от най-добрите начини да получите витамин холин (витамин от групата B), който е от съществено значение за развитието на мозъка.

Банани
Те са добре известни с високото си съдържание на калий, но освен това този екзотичен плод е добър източник на фибри и витамин C, както и на витамин B6.

Овес
Едва ли има по-добър начин да започнете деня си, от една купа с пълнозърнести овесени ядки, които понижават холестерола. Те са богати на тиамин (витамин B1), магнезий, фосфор и манган.

Кафяв ориз
Половин чаша кафяв ориз съдържа 3 грама фибри и може да ви държи сити и снабдени с калории доста по-дълго време от някои други храни. Освен това е доказано, че този ориз помага за намаляване риска от диабет, както и понижава кръвното налягане.

Консерва с риба тон

Освен консервираните сьомга и сардини, рибата тон е другият добър източник на желязо, протеини и здравословни мазнини (омега-3 мастни киселини), които стимулират мозъка и се грижат за здравето на сърцето.

Зеле
Това е един от най-често пренебрегваните зеленчуци, а в същото време зелето е по- хранително от много други зелени храни. Освен това то е добър източник на витамин C, фибри и калий. Другите полезни зеленчуци от същото семейство кръстоцветни са броколи и брюкселско зеле.