IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Какво трябва да знаеш за диастаза ректи

2 декември 2020 11 30

Снимка: Istockphoto

Какво трябва да знаеш за диастаза ректи

Диастаза ректи или само диастаза е неестественото раздалечаване между правите коремни мускули, което често се появява в резултат от бременността. Причина е натискът, който матката упражнява върху коремната стена, за да осигури достатъчно пространство за бебето. Според едно проучване 60% от жените имат диастаза през бременността или постпартум периода.

Диастазата обаче не е само следствие от бременността. Тя може да се появи при всеки, включително при мъже и дори бебета. В някои случаи причината може да бъде свързана с неправилно вдигане на тежести или изтощителни коремни упражнения. В други да е генетична предразположеност и резултат от слаба съединителна тъкан.

Най-честият симптом за диастаза е появата на „дупка“ или „балон“ в средата на корема, там където минава линеа алба. Състоянието е особено видимо при напрягане или стягане на коремните мускули – например когато се изправяш от легнало в седнало положение. Други симптоми могат да бъдат:

  • болки в кръста
  • лоша стойка
  • запек
  • подуване

Диастазата може да се появи още през бременността, но най-често става видима след раждането. Ако 2 месеца след раждането все още изглеждаш като бременна, вероятно имаш диастаза.

Как да разбереш дали имаш диастаза?

Ето как лесно да си направиш една самопроверка:

  1. Легни по гръб със свити колене.
  2. Постави едната ръка под главата, а другата на корема, в областта на пъпа.
  3. Отлепи главата и раменете от пода (все едно искате да направите коремна преса).
  4. С ръката, която е на корема, усети къде точно се намират коремните ти мускули и измери с пръсти разстоянието между тях.

Видео с инструкции как да провериш дали имаш диастаза можеш да откриеш тук.

За естествено се счита раздалечаването от 5 до 7 мм под гръдната кост, от 7 до 13 мм над пъпа и от 6 до 8 мм под пъпа. Всичко, което е над тези милиметри се квалифицира като неестествено раздалечаване и може да бъде определено като диастаза.

При някои жени диастазата се затваря сама няколко седмици след раждането, когато коремните мускули възвърнат тонуса си и укрепнат. Ако 8 седмици след раждането все още напипваш разстояние между коремните мускули, е добре да потърсиш помощ.

Какво да правиш, ако имаш диастаза?

В повечето случаи диастазата може да бъде затворена посредством насочени корективни упражнения. В редки случаи и при по-сериозни състояния може да бъде необходима хирургична намеса.

Упражненията за прибиране на диастаза обикновено включват работа със стойката, тазовото дъно и коремните мускули. За да бъдат ефективни тези упражнения е добре да бъдат съчетани с:

  • ежедневно ходене пеша, което подобрява общия тонус
  • подходящо хранене, което укрепва съединителната тъкан и подпомага възстановителните процеси

Добре е подобни коригиращи упражнения да се правят под наблюдението на опитен специалист, треньор или физиотерапевт и задължително след консултация с лекар, който да потвърди, че си в състояние да се подложиш на леко физическо натоварване.

Какво да НЕ правиш, ако имаш диастаза?

При наличие на диастаза е ключово да избягваш стандартни коремни упражнения като коремни преси и планкове, защото в случая те могат само да влошат състоянието.

Други действия, които е добре да избягваш, включват:

  • изпъчване на гръдния кош
  • всякакви упражнения, при които мускулите на корема изскачат навън
  • носенето на бебето, подпряно на хълбок
  • вдигане на тежести и тежки предмети/торби
  • кашляне без придържане с ръце на коремните мускули

Защо е важно да се погрижиш за диастазата си?

Диастаза, която не бъде затворена, създава не само естетичен проблем, но и носи редица рискове, сред които:

  • намалена стабилност и мобилност на тялото
  • болки в гърба
  • болки в тазовото дъно
  • неправилна стойка
  • дисфункция на тазовото дъно, която се проявява в неконтролирано изпускане и/или болка при интимен контакт
  • риск от херния

Кой може да ти помогне?

Един от най-лесните начини да се справиш с проблема с диастазата, е като се присъединиш към специализирана програма, в която се прилага системен стъпков подход, съчетаващ подходящи упражнения и хранителни навици. Обикновено подобни програми се провеждат онлайн и продължават поне два месеца – минималния период, в който проблемът с една нефункционална диастаза може да бъде решен.

У нас такава е програмата „Не на диастазата“, зад чието създаване стоят инструктор по ресторативно движение, нутриционист и екип от лекари. Самата програма се провежда от 2016 година и вече е помогнала на хиляди жени да се сбогуват с диастазата. Повече за нея може да научиш на сайта mamasum.bg.

Автор - снимка
Автор на статията:
Криси Табачка

КоментариКоментари