Зелето е един от най-употребяваните зеленчуци през есента и зимата. Консумира се както в сурово, така и в кисело състояние. Заради неговата ниска калорична стойност, той е предпочитан от много хора, хранещи се здравословно.

В прясното зеле има голямо количество вода – близо 92%. То съдържа близо 8% захари, 0,6% минерални соли (калий, калций, фосфор, натрий, хлор, магнезий, сяра, желязо, йод, манган), 1,4% белтъчини и още други ценни микроелементи. От витамините в него има провитамин А (каротин), В1, В2, С и К.

Много хора знаят, че витамините в зелето са силни антиоксиданти. То е полезно, но само в определени количества. Според специалисти по хранене и диетика, човек трябва да яде прясно зеле до пет пъти седмично, не повече от една чиния.

Tialoto.bg събра 5 странични ефекта от консумацията на зеле:

1. Предизвиква подуване

Един от най-известните странични ефекти от приема на прясно или кисело зеле. Консумацията на зеле, броколи и други кръстоцветни зеленчуци води до подуване на стомаха и газове. Подобно на фасула, зелето се разгражда по-трудно от храносмилателните ензими. Когато достигне дебелото черво, се активират бактерии, които причиняват газове. Ако по принцип страдате от подуване и тежест в корема, е препоръчително да избягвате похапването на този зеленчук.

2. Проблеми със щитовидната жлеза

Прекомерната консумация на зеле може да повлияе на нормалната работа на щитовидната жлеза. Когато зеленчукът се приема в големи количества продължително време, може да доведе до йоден дефицит, хипотиреоидизъм (понижена функция на щитовидната жлеза) или гуша. Карфиолът, брюкселското зеле и броколите имат същите свойства.

3. Диария

Тези от вас, които имат проблеми с храносмилането, е по-добре да избягват прясното зеле. То е пълно с рафиноза (вид захар) и по-трудно се смила. В него има и доста неразтворими влакна, които може да доведат до диария – само 100 г съдържат около 2,5 г от влакната.

В сравнение с прясното, киселото зеле се отразява много по-добре на чревната флора.

Вкусни и полезни: Защо да похапвате броколи?

4. Понижаване на кръвната захар

Една от ползите от консумацията на зеле е, че намалява количеството на глюкоза в кръвта. Но прекаляването с консумацията на зеленчука понижава твърде много кръвната захар. Това може да доведе до хипогликемия.

5. Намалява ефекта на някои медикаменти

В една зелка има над 38 мг витамин К, който помага при нарушения в кръвосъсирването. Тъй като антикоагулантните и антитромбоцитните лекарства работят за разреждане на кръвта, витамин К може да повлияе на тяхната ефективност.

4 кръстоцветни зеленчука, с които ще отслабнете

Вкусът на есента: Защо да консумираме тиква?