В християнския календар има много пости, а преди Рождество Христово (Коледа) са т. нар. „леки пости“, защото по това време може да се консумира риба. Спазваме традицията на коледния пост, за да дадем почивка на храносмилателната система от по-трудно усвоимите животински продукти – месните и млечните.

„Това обаче не значи, че не трябва да се погрижим за разнообразието на хранителните продукти, които ще приемаме“, посъветва нутриционистът Яна Данаилова. Според нея е важно да консумираме зеленчуци и плодове, защото те ни зареждат с много фибри, минерали и протеини.

„Все пак обаче трябва да консумираме и храни с повече калории и мазнини, защото декември месец е с доста ниски температури, а тялото ни се нуждае от тези ценни минерали.
Важно е да се отбележи, че постите не са подходящи за малки деца, бременни жени и възрастни хора. Освен това преди да започнем с постите, е важно да се консултираме с лекар.“

Яна Данаилова ни показа в студиото на „България сутрин“ как да приготвим бързо и лесно доста полезна и питателна храна – хумус. „Подготвя се на базата на авокадо. Той е много полезен. Подходящ е дори за бебета и може да го включим в нашето меню без да се притесняваме. Използвам конопено семе – това е растителен източник на протеин. Богато е на есенциални аминокиселини.

Важно е, като изключим животинските продукти, да си набавим необходимите калории“, обясни още нутриционистката пред Bulgaria ON AIR.

Тя все пак е категорична, че е хубаво ако постим, да го правим не само физически, но и духовно и морално. Ако ние сме натоварени от това, което правим, може в психически аспект да ни навреди.