Месечният цикъл протича различно при всяка жена. Смята се, че средната му продължителност при повечето е 4 дни, като е съвсем нормално той да трае до 7 дни. Но какво се случва, ако продължи повече?

Стресът, заседналият начин на живот, нездравословното хранене, тютюнопушенето, употребата на алкохол, хормонални проблеми, са факторите, които могат да окажат негативно влияние върху цикъла. В резултат на това той може да липсва, да бъде по-обилен, да закъснее или да продължи повече.

Според д-р Шери Рос, менструацията на жената трябва да приключи до петия ден от започването ѝ, като по-продължително кървене от над седмица е притеснително и се налага консултация с гинеколог или ендокринолог.

Ето няколко основни причини, които могат да доведат до по-продължителен цикъл:

1. Хормонални промени

Понижена или повишена функция на щитовидната жлеза, както и други автоимунни заболявания, при които се наблюдава хормонален дисбаланс, поликистозни яйчници, може да променят месечния цикъл от 28 на 33 дни. Ако кръвотечението ви е кратко, продължава повече от 4 дни или е по-силно от нормалното, е необходимо да се консултирате ендокринолог и да си пуснете изследвания на хормоните.

2. Неправилно използване на медикаменти

Понякога медикаменти, които се изписват при хормонални проблеми, стероиди, антипсихотици и други, могат да доведат до по-продължителен цикъл. Особено жените, които са с понижена или повишена функция на щитовидната жлеза, трябва да проверяват нивото на TSH (тироиден стимулиращ хормон) поне на 2 месеца, за да знаят каква доза хормони да пият. В противен случай цикълът им става абнормален.

3. Рязко покачване на килограми

Ако през последните няколко месеца сте напълнели повече, може това да се отрази върху цикъла ви. По-високият индекс на телесните мазнини е причина за повишаване нивата на естрогена в тялото, което води до по-продължителна и тежка менструация. Препоръчително е да започнете да се движите и спортувате повече, както и да минете на здравословен хранителен режим, за да отслабнете.

4. Стрес

Повишаването на стреса в ежедневието рефлектира върху месечния цикъл. Заради повишаване на стресовите хормони в организма, кръвотечението може да спре изведнъж, да стане по-продължително и обилно. Ако цикълът ви стане нередовен, опитайте се да промените начина си на живот, за да може по-лесно да „отработите“ стреса. Посетете личния си лекар, за да се консултирате с него или психолог, с когото да разговаряте за проблемите, които ви стресират.

Четете още:

Как да намалите менструалните болки с домашни средства?

Как работи метаболизмът при жените на различна възраст?

5 причини за омазняване на кожата