IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Кои храни помагат срещу болести? Прибавете ги към менюто си!

21 февруари 2020 09 00

Кои храни попадат в графата „Най-здравословни“?

Снимка: Pixabay

Може ли храната да замести лекарствата? Няма да чуете такъв съвет от съвременните лекари. Но диетологът Франк Сенигер вярва, че някои храни могат да бъдат по-ефективни от хапчетата за предотвратяване и лечение на определени заболявания.

Ако искате да укрепите тялото си и да се разболявате по-рядко, не забравяйте да включите тези продукти в менюто си, съветва Сенигер. Няма нищо екзотично, това са достъпни и познати храни.

Мазна риба и растително масло срещу главоболие

Омега-3 киселината, която се намира в мазната морска риба и растителните масла, поддържа тонуса на кръвоносните съдове и нормализира кръвното налягане. Освен това омега-3 е структурен компонент на клетъчните мембрани и много жизненоважни процеси на организма зависят от техните свойства, например прехода на сигнали от една нервна клетка в друга.

И накрая, последните проучвания потвърдиха, че системният прием на рибено масло има същите аналгетични свойства като обикновените аналгетици. То обаче няма страничен ефект.

Какво да включите в менюто: рапица, ленено семе и зехтин, сьомга, пъстърва, сардини, риба тон, капсули с рибено масло.

Лук и чесън срещу настинки и грип

Всеки знае „бабини“ рецепти за народни средства, базирани на чесън и лук, които могат да облекчат хрема, кашлица, болки в гърлото и други неприятни симптоми на остри респираторни инфекции. Ефективността на тези лечения е потвърдена от учените. Лукът и чесънът са „склад“ за витамини, минерали и антиоксиданти. Те имат антисептични свойства и помагат на организма да се бори с бактериите и вирусите.

Лукът и чесънът също влияят върху термогенезата – механизмът на производството на топлина и регулирането на телесната температура, което означава, че те помагат на тялото да не изстине. Те са много полезни, особено през есента и зимата. Ето защо специалистите от аюрведа съветват от векове в студения сезон да подправят всички ястия с чесън.

Какво да включите в менюто: суров лук и чесън.

Червени боровинки срещу цистит

Съдържащите се в плодовете на червена боровинка проантоцианидини предотвратяват растежа на бактерии по стените на пикочния мехур, спират развитието на инфекции на пикочните пътища. Освен това червените боровинки имат подчертан диуретичен ефект. И благодарение на антимикробните свойства, това зрънце е полезно за предотвратяване на възпаление на пикочния мехур и бъбреците.

Какво да включите в менюто: чисти червени боровинки, настъргани със захар, плодови напитки и конфитюр от боровинки.

Пълнозърнест хляб и трици за по-добро храносмилане

Трици и груби фибри от пълнозърнест хляб подобряват чревната подвижност. Те имат абсорбиращи свойства и помагат за извеждането на токсините от тялото. В допълнение, пълнозърнестият хляб с трици дава усещане за ситост за дълго време, така че дори и тези, които следят всяка калория, могат да изядат няколко филийки на ден.

Какво да включите в менюто: овесени и пшенични трици (може да се добавят към кисело мляко, извара или салати) и пълнозърнест хляб.

Броколи срещу рак

Ефективността на броколите за предотвратяване на рак на дебелото черво, простатата и млечните жлези, пикочния мехур и яйчниците е доказана чрез научни изследвания. Работата е там, че броколите съдържат сулфорафановото съединение, което има изразени антиракови и антибактериални свойства. Благодарение на него броколите също активно се борят с различни инфекции.

Броколите се отличават с висока концентрация на витамин С и лутеинови каротеноиди, които имат антиоксидантен ефект. Тези компоненти защитават клетките от атаки на свободни радикали и забавят процеса на стареене.

Какво да включите в менюто: пресни броколи или леко сварени във вряща вода със зехтин и лимонов сок.

Ядки и сушени плодове за здраво сърце

За нормална работа сърдечният мускул се нуждае от калий и магнезий. Тези вещества се съдържат в излишък в сушени кайсии, стафиди, бадеми, орехи и борови ядки. Ежедневната им употреба помага да се предотврати развитието на сърдечна недостатъчност, коронарна болест и други заболявания на сърдечносъдовата система.

Какво да включите в менюто: питателна смес от ядки, сушени плодове и мед. Смесете сушени кайсии, стафиди, сини сливи и ядки в равни пропорции, смелете ги в хаванче. Добавете мед и лимонов сок. Взимайте по една супена лъжица дневно, тази смес не само ще укрепи сърцето, но и ще засили имунитета.

Автор на статията:
Галина Чолакова

КоментариКоментари