Вероятно вече ви се повдига от думата „здравословно“ и смятате, че сте пълен експерт по здравословно хранене, физическа активност и навици – все пак е пълно с информация по темата. Но тази думичка е много опасна, защото хората често изпадат в крайности, които на практика вредят на здравето им. Особено в начина си на хранене! Грешките…

1. Драстично намаляване на порциите

Звучи логично – по-малко храна, по-малко калории, по-бързо отслабване. Резултатът обаче е съвсем различен. Минималистичните порции ще събудят единствено хормона грелин, който отговаря за глада и в даден момент ще изпуснете юздите и от прегладняване ще се нахвърлите на „лошите“ калорични храни, а после ще се обвинявате и ще сте много стресирани. По-важно е качеството, а не количеството! Идеалният вариант, когато искате да отслабнете, е да си осигурите балансирано хранене – 25-30 г протеин (особено ако работите за изграждане на мускули) и останалата част да е фибри (пълнозърнести храни), въглехидрати (зеленчуци).

2. Нискокалорични храни

Ако консумирате само нискомаслени и нискокалорични продукти, ще поемате храни, лишени от доста полезни мазнини, витамини и хранителни вещества. По-добрият вариант, ако строго следите етикета, е да търсите продукти без консерванти, дори да имат повече калории.

3. Наливате се със спортни и тонизиращи напитки

Често на тях пише, че съдържат малко калории и много минерали. Но истината е, че сладкият им вкус не е съвсем натурален. Част от тях пък са газирани до някаква степен, което означава, че освен с „минерали“, пълните организма си с изкуствени подсладители, аспартам и други вредни вещества. Ако искате да заредите тялото с енергия преди или след тренировка, можете да заложите на плодово смути с малко мед, чия/спирулина…. или други супердобавки, които ще превърнат напитката ви в суперхрана и то натурална и полезна.

4. Правите само кардио

Кардио тренировката ви кара да се потите повече. Това че се потите не означава, че отслабвате! Потенето е изключително ценно, защото помага да изхвърлите токсините от тялото. То изважда и задържаната течност. Но след като пийнете вода, намалялото тегло след кардио тренировка се възстановява почти напълно. За да отслабнете ефективно, трябва да правите и силови тренировки. Те не само стягат мускулите и увеличават размера им, но когато работите с тежести, тялото продължава да гори калории часове след като сте приключили с упражненията.

5. Заменяте захарта с подсладители

Да, поемате по-малко калории, ако заменяте захарта с подсладители, но вкарвате в тялото потенциално опасни съставки, които може да окажат дълготрайни негативни ефекти като риск от затлъстяване, диабет тип 2 и сърдечни проблеми. Според някои хранителни експерти подсладителите може да засилят желанието ви за нездравословни храни.

Ако искате да намалите количеството захар в храната/напитките си, но желаете да запазите сладостта им, подменете захарта с мед, рожков, стевия или други натурални подсладители.