Вече споменахме за съществуването на „Септемврийският брой“, макар и в контекста на една много по-различна модна интерпретация. Загатнахме за него, чрез един цитат, който преди да положи началото на статията ни, бе положил началото на самия филм.
И така, както може би вече сте се досетили, в последния документален филм на Р. Дж. Кътлър, става въпрос за святи работи.
Святи за всеки, който поне веднъж е дръзнал да отвори страниците на списанието, което не просто олицетворява модата, а до голяма степен я създава.
И така, „Септемврийският брой“ е филм за Vogue и за неговата майка Ана Уинтур, която вече 20 години диктува това, което светът харесва.
Скрита зад прическата си „боб“ и големите слънчеви очила, в момента Главната редакторка на Vogue - USA е една от най-влиятелните, дискутирани и противоречиви фигури на обществената сцена.
Тя пази тайната по създаването на всеки брой на своята „рожба“ точно така, както древните жреци са пазили своите божествени ритуали преди хиляди години. Резултатът: тотален култ и респект.
До появата на „Септемврийският брой“.
Филмът, макар и да не е кой знае какъв връх на кинематографичното изкуство, ни предоставя уникалната възможност да надникнем зад златните порти на най-модната редакция, позиционирана в центъра на Манхатън.
Действието проследява изготвянето на септемврийския брой на Vogue през 2007 - най-големият досега, тежащ близо 2 кг, с продадени 13 милиона копия, и по-мощно влияние върху 300-милиардната глобална индустрия на модата от всяко друго издание.
И както ще стане ясно, това изобщо не е шега работа. Особено ако шефът ти е Ана Уинтур (припомняме, че автор на романа „Дяволът носи Прада“ е не кой да е, а именно нейната лична асистентка Лорън Уайзбърг).
Това ще ни покажат всички замесени в процеса лица: модните светила Грейс Кодингтън, Хилари Рода, Андре Леон Тали, Исабел Толедо, Чарлс Таунсенд и всички други, чиято кръв е пропита във всяка бляскава гланцирана страница на Vogue.
Ще видите защо днес е модерна една историческа епоха, а утре - друга, ще научите как се подбират модните за сезона материи и как с лека ръка се унищожава нещо, в което цял екип стилисти, модни директори, фотографи и модели са положили сърцата си.
Ще разберете как съществата, снимани на страниците на модните списания стават толкова перфектни, и ще осъзнаете, че свръхчовеци всъщност вече няма.
Е, разбира се, макар и документален филмът всъщност не разкрива най-важното: героите са себе си, но въпреки това играят, а монтажът си го бива. Недостатък е прекалената му разтегливост, която на места може да поизнерви, както и усещането за цензура върху интервютата на Грейс Кодингтън и останалите от екипа. Но все пак Ана е Ана.
„Септемврийският брой“ - далеч не арт шедьовър, но много, много бляскав – точно като Vogue.
Можете да го видите в рамките на So! Independent в кино Люмиер на 08. 11. от 19:00 и в Синеплекс - София -на 10.11 от 19:00.