Времената на величествената и издигната на пиедестал мода отминаха. Днес отношението към тази сфера на живота ни е от типа „мас-маркет“ – бързо, качествено и пресметливо. Постепенно се откроиха три глобални тенденции в начина, по който избираме дрехите си и структурираме гардероба си.
Върху това са повлияли редица фактори – динамиката и предизвикателствата пред нас в начина ни на живот, недостъпността на някои модни марки и прекалената масовост на други, присъствието на класиката в дизайна и комбинацията между скъпи и евтини дрехи и аксесоари, търсенето на удобството във висшата мода (Chanel представи маратонки във висшата мода) и др. Ето кои са трите принципа на отношение към модата, според които структурираме начина си на обличане.
1. Не ми пука!
Принципът е безкомпромисен – трябва да сте облечени така, че никой да не се досети колко много време сте изгубили в приготвянето си. Да изглеждате подходящо облечени е по-добре, отколкото да се появите на събитие с чехли и бели хавлиени чорапи. Не става дума за такъв тип неглижиране на правилата. Разбира се не е редно да пренебрегвате дрескода Black Tie, но и тук вече има примери за неговото разнообразяване. Спомнете си „голямото ядене на пица“ от звездите по време на последната церемония „Оскар“.
Принцип: Идеята е, че дългата рокля, диамантените обици и перфектната ви прическа е добре да носите с доза небрежност – да не владеят образа ви, а само да го допълват. Самоиронията е сред водещите критерии за добре облечена жена днес – без излишна помпозност и грациозност.
Небезизвестното селфи на звездите по време на последната церемония „Оскар“ 2014 г. Снимка: Getty
2. „Стандартен пакет“
Малко или много, фактът, че постоянно ни оценяват по външния вид ни уморява. И без това имаме прекалено много задължения, които отнемат от силите и енергията ни. Именно защото „по дрехите ни посрещат“, много от хората избират почти винаги стандартната комбинация от бяло и черно, или бежово и деним, моряшко райе и други обичайни цветове и принтове. Да, с тях няма опасност от грешки! В масовия вкус няма силни страни и детайли, които да ви отличават. Всяка нова колекция представя добре променена стара.
Принцип: За всеки модерен „стандартен пакет“ в гардероба ви трябва поне един знаков аксесоар, който да ви отличи и да е като визитна картичка на стила ви.
Естественият въпрос е защо ни влече да си купуваме постоянно нови неща, които си приличат много с всичко останало в гардероба ни. Имате бяла риза, но в новата колекция на тази марка има същата бяла риза, която обаче не се мачка. Идеята е, че всяко момиче с новите неща, които купува иска да заяви, че тя е актуална, модерна и компетентна. Няма да спрете да купувате едни и същи неща, но трябва да се научите да ги разнообразявате с индивидуалния си почерк.
Снимка: tracymatthews.com
3. Да е еко е важно!
В съвременния начин на живот контролираме не само качеството на храната, която консумираме, внимаваме за състава на продуктите, но и за този на дрехите. Приятното усещане при допира с кожата се превръща в предпочитан критерий за покупка в сравнение с дизайна. Жаждата за екстравагантност утоляваме с гледането на много модни блогове, но когато избираме за себе си, предпочитаме качеството, колкото и банално да изглежда.
Дизайнерите са все по-фокусирани върху използването на различни технологии, за да превърнат синтетичните материи в „дишащи“. Повечето хора обаче предпочитат материи като памук или коприна. Яростните екоактивисти не биха облекли и какъв да е памук. Първо ще проверят дали за отглеждането на памука не са използвани пестициди.
Принцип: Съзнателното потребление е задължителна характеристика на съвременния интелектуалец. Това е причината за популярността на магазините за дрехи втора употреба и на рециклирането.
Снимка: newsofannarbor.blogspot.com