Знаем, че шопингът ни прави щастливи – повишава адреналина и самочувствието ни. Но има съществени причини, които ни карат по-късно да не сме удовлетворени от пазаруването и да се поддадем на настроение, което помрачава удоволствието от шопинг обиколката.
Кои са те и в какви ситуации не си струва да предприемате скоростно източване на кредитната си карта!?
Емоционалното пазаруване невинаги носи удовлетворението, с което ви дарява откриването на находки по рафтовете на магазините. Нещо повече – лесно може да се превърне в навик. Има начин да промените реакциите си, когато ви атакуват натрапчиви мисли.
Импулсивното пазаруване може да се познае по определени признаци, но във всички случаи води до празна банкова сметка и до претъпкан килер.
1. Пазаруване от скука.
Скуката може да ви тласне към безкрайно ровене в онлайн магазините, а това да изравни заплатата ви с нула. Според психолозите ние пазаруваме до голяма степен, когато сме отегчени. Удовлетворението от онлайн пазаруването е мигновено, което го прави и много привлекателно.
Решението: забавете реакцията си!
Най-добре се разходете, махнете се от екрана на компютъра. Лесно е да натиснете клавиша, но го направете обмислено. Когато сте отегчени, вместо да пазарувате, по-добре само разглеждайте. Търсещият поглед може да открие много неща, за които преди не сте имали очи. Запознайте се с топ тенденциите, информирайте се за нови магазини. Само не посягайте към клавиша, с който ще реализирате покупката!
2. За повдигане на настроението.
Приятелят ви ви е зарязал или шефът ви ви е натоварил с още отговорности? Смятате, че това е моментът, в който заслужавате да се наградите с чифт скъпи обувки! Според психолозите шопинг терапията наистина може да повдигне духа – изборът на дрехи и обувки ни връща усещането, че контролираме живота си. Но е факт, че пазаруването не може да спре действието на негативните емоции. Поне не напълно.
Решението: фокусирайте се в нещо ново!
Помислете си, че удовлетворението от шопинга ще е краткотрайно, а новото гадже може би ще се появи не толкова бавно, колкото си мислите. Новите обувки няма да ви приближат към по-светлото бъдеще, но една заслужена почивка може и да успее.
3. Покупки по време на почивка или на екскурзия.
Това са най-необмислените покупки. Бюджетът ви е ограничен в този момент и най-важният показател за вас е цената. Но дали имате нужда от нещо, което да запълни свободното пространство в куфара ви, ако имате такова изобщо?! Помислете си какво ще правите с тази покупка, когато се приберете от почивката. Дори и да сте на другия край на света, опитайте се да разпознаете кои са истинските ви желания.
Решението: направете проучване!
Стойте далеч от етикети, които виждате и у дома. Това, че нещо ви липсва в този момент, не означава, че имате истинска нужда от него и трябва да си го купите веднага.
4. Оферта тип „няма-как-да-откажеш“
Три думи: две за едно. Това е изкушаващо словосъчетание, което може да провали шопинг дисциплината ви. Защо ви е втори чифт сандали с каишки, дори и да е със 70% отстъпка? Импулсивната покупка или тази, която е само заради изгодното предложение, не е здравословна за портфейла ви, нито за гардероба ви – може би никога няма да носите това. Този тип пазаруване много прилича на причината „от скука“ или „от превъзбуда“. Добрата сделка невинаги е такава при втория, по-трезв поглед.
Решението: бъдете капризни!
Няма да е нито първата, нито последната разпродажба, на която присъствате. Дайте си дума, че ще пазарувате на разпродажба само качествени стоки от престижни марки. Тогава удовлетворението ви ще е много по-голямо.
5. Покупка тип „някой ден“.
Може би панталонът не е ваш размер, но някой ден ще бъде?! Може би няма да се справите със свалянето на тези 5 кг. И покупката ще се окаже вечен паметник в гардероба ви? Или се надявате, че няма да се случи?
Ако всеки ден живеете с подобни надежди, след време ще настъпи момент, в който трудно ще правите разликата между реалността и фантазията. Много вероятно е, ако си купите тесни дънки, вместо да се мотивирате да отслабнете, всеки път, щом ги погледнете, да се отчайвате все повече. Тогава ефектът ще бъде обратен на този, който сте си мислили, че ще има тази покупка. Покупките ви може да имат по-добра емоционална възвръщаемост.
Решението: стремете се към повече, а не към по-малко!
Съсредоточете се върху покупката на предмети, които ви предизвикват да излезете извън зоната си на комфорт, да ви подтикнат да направите усилие, за да получите повече. Фокусирайте се върху покупки, които ви създават ново усещане веднага.