Нов ден, нова тенденция в модата. Този път? Пухкави играчки, украсяващи дизайнерски луксозни чанти като Birkins.
Само за няколко седмици славата на играчките Labubu се вдигна до небесата и тенденцията вече завладя целия свят. Стигна и до България, където куклите могат да се намерят в редица магазини. И докато Labubu първоначално бяха забелязвани по модните дефилета, красейки дизайнерски чанти, сега могат да бъдат видени не само като аксесоар, но и като плюшена играчка в ръцете на дете.
За непосветените този космат елф е създаден от родения в Хонконг артист Касинг Лунг и се разпознава по заострените си уши, дяволската усмивка и острите зъби. Въпреки че героят е представен през 2015 година, славата му се увеличи през последните месеци благодарение на одобрението на известни личности, включително Лиса от Blakcpink. По-рано тази година тя направи публикация в социалните мрежи, с която събуди любопитството на своите фенове и ги накара да потърсят повече информация за зловещата кукла.
Това, което започна като онлайн меме, се превърна в истинска шопинг мания в Тайланд, където много местни знаменитости търсеха да се снабдят с Labubu. Тенденцията достигна и до кралското семейство и сенаторите на страната, а след това започна да се разпростира из целия свят.
Какво представлява куклата Labubu?
През 2015 година Лунг създава Labubu като част от по-голяма група същества, наречени „Чудовищата“, която включва и други герои като Zimomo и Tycoco. Тези герои са вдъхновени от северняшките приказки и за първи път се появяват в детските книжки.
През 2019 година Лунг сключва лицензионно споразумение с китайската компания за играчки Pop Mart, известна със своите колекционерски фигурки, които често се продават в напълно непрозрачни кутии. Партньорството превръща героите от приказките в желани колекционерски играчки.
Оттогава Labubu е пусната в различни цветове, форми и размери, привличайки интереса на фенове в Азия. Тези кукли се продават и в различни формати, включително плюшени играчки и винилови фигури.
Как Labubu стават толкова популярни?
Героят за първи път придобива популярност, когато Лунг публикува поредицата от истории с Labubu преди 9 години.
Докато палавият персонаж бе представен за първи път през 2015 година, наскоро той се превърна в най-новия задължителен аксесоар благодарение на Лиса и K-pop групата Blackpink. Още през април изпълнителката публикува видео на себе си в своята история в Instagram, прегръщайки плюшена кукла Labubu. През следващите месеци тя беше видяна да украсява чантата си с героите под формата на висулки.
В интервю за Tatler Thailand през май Лунг сподели, че е изпратил на Лиса Mega Labubu Tec, за да ѝ благодари за подкрепата.
Благодарение на публикацията на Лиса в Instagram, популярността на косматата кукла се увеличи особено в Тайланд. Подкрепата на K-pop звездата повиши статута на Labubu, превръщайки го в моден аксесоар сред нейните тайландски фенове. Славата доби такива мащаби, че кабинетът на министър-председателя на Тайланд издаде публично предупреждение от навлизането на фалшиви кукли.
Освен Лиса, няколко тайландски знаменитости също бяха забелязани да споделят снимки със своите кукли Labubu. Сред тях бяха актьорът и модел Марио Маурер, актрисата Джанжира Джанпитакчай и актрисата и модел Арая Алберта Харгейт.
Тайланд също се превърна в страната с най-големия запас от кукли Labubu в Азия, което прави колекционерските предмети леснодостъпни за феновете. Това доведе и до откриването на концептуален магазин Labubu в Банкок – първият такъв извън Китай.
Правителството на страната също така си партнира с Pop Mart, за да използва популярността на куклите за насърчаване на туризма. Тази година талисман Labubu в реален размер, облечен в традиционно тайландско облекло, посети Банкок за четири дни, разглеждайки забележителност и участвайки в културни дейности.
Снимка: БГНЕС
Странната мания по Labubu сочи към една универсална истина – всички искаме да изглеждаме или поне да се чувстваме уникални. А през 2025 година това е много по-лесно да се каже, отколкото да се направи. Когато всеки навсякъде има достъп до един и същи поток от вдъхновение, е трудно да култивираш собствен стил, особено ако си част от поколението, израснало със смартфони.
Labubu и приятели предлагат примамливо (макар и временно) решение. Може да изпъкнете, като поставите странен малък гремлин на ципа на чантата си. Още по-добре, залепете смачкано зайче на колана си. Защо пък да не добавите страховитата кукла към вашия термос за вода?
Страховитият малък аксесоар предоставя поле за изява на въображението ви. Въпреки широката си популярност, има нещо ново и трайно в озъбената усмивка на Labubu. В ерата на „мозъчното гниене“, това наистина е стъпка в правилната посока.