Джорджо Армани, италианският дизайнер, който превърна концепцията за ненатрапчива елегантност в многомилиардна модна империя, почина, потвърдиха от неговата модна къща на 4 септември. Той беше на 91 години и си отиде от този свят мирно в дома си.
Изтънченият моделиер създаде едни от най-красивите рокли за холивудските звезди, с които те издигнаха концепцията "червен килим" на едно друго ниво.
Кейт Бланшет, Шарън Стоун, Жулиет Бинош, Гуинет Полтроу и Анджелина Джоли бяха само част от хилядите известни имена, които дефилираха в рокли на Армани.
Армани, едно от най-разпознаваемите имена и лица в световната модна индустрия, пропусна Седмицата на модата в Милано през юни 2025 г. за първи път по време на предварителните прегледи на мъжкото облекло пролет-лято 2026 г., за да се възстанови от неразкрито състояние.
За съжаление той планираше голямо събитие, с което да отбележи 50 години от създаването на своята емблематична модна къща Giorgio Armani по време на Седмицата на модата в Милано, по-късно този месец.
Джоли в Армани; Снимка: Getty Images
Анджелина Джоли носеше тоалет на Джорджо Армани още на наградите „Златен глобус“ през 1998 г., когато все още беше млада актриса. Нейният черен минижуп от 2010 г. за премиерата на „Агент Солт“ обаче си остава истинска класика и изящество.
Започвайки с яке без подплата, семпъл чифт панталони и градска палитра, Армани е готов да промени международната модна карта в края на 70-те години на миналия век, създавайки мигновено разпознаваем, спокоен силует, който движи модната му къща в продължение на половин век.
Армани обличаше богатите и известните в класически стилове, изработени от супер меки материи и приглушени тонове. Неговите красиви тоалети с черна вратовръзка и блестящи вечерни рокли често крадяха шоуто на червените килими по време на награждаването.
Към момента на смъртта си Армани беше създал империя на стойност над 10 милиарда долара, която освен дрехи включваше аксесоари, обзавеждане за дома, парфюми, козметика, книги, цветя и дори шоколадови бонбони, което го класира сред 200-те милиардери в света, според Forbes.
Дизайнерът притежаваше и няколко бара, клубове, ресторанти и собствен баскетболен отбор EA7 Emporio Armani Milan, по-известен като Olympia Milano. Армани отвори повече от 20 ресторанта от Милано до Токио от 1998 г. насам, както и два хотела, един в Дубай през 2009 г. и друг в Милано, през 2010 г.
В същата година, когато бъдещата госпожа Брад Пит (Джоли) носеше тоалет на Армани, неговата бивша годеница - Гуинет Полтроу блесна в прозрачна рокля на италианския дизайнер на премиерата в Ню Йорк на филма, който я изстреля към звездите, а именно „Влюбеният Шекспир“.
Гуинет в Armani; Снимка: Getty Images
По онова време голите прозрачни рокли не бяха виждани и Полтроу направи истински фурор.
Джулия Робъртс беше друга известна муза на Амрани, която е носила негови тоалети множество пъти, започвайки с един мъжки костюм на 47-ата годишна церемония по връчване на наградите „Златен глобус“ на 20 януари 1990 г.
Тя беше в Armani за Оскарите през 2000-те
Джулия Робъртс в Armani; Снимка: Getty Images
Стилът на Armani започва със самия Джорджо Армани, от проницателните сини очи, обрамчени от траен тен и кичур от сребриста коса в ранна възраст, до запазената марка дънки и работни дрехи с тениски и минималистичната декорация на частните му домове.
Модната визия на Армани е тази на непринудена елегантност, където вниманието към детайлите прави разликата.
„Аз проектирам за истински хора. Няма никаква добродетел в създаването на дрехи и аксесоари, които не са практични“, обичаше да казва той, когато го питаха да посочи клиентелата си.
Кейти Холмс в Armani; Снимка: Getty Images
Костюмът Armani скоро се превърна в задължителен елемент в гардероба на заможния мъж. А за жените въвеждането на панталоните в кабинета на ръководителите беше почти революционно. Наречен „мощен костюм“ с якето си с подплънки на раменете и панталони, скроени по мъжка кройка, той се превърна в запазена марка на изгряващата класа бизнесдами през 80-те години на миналия век.
През годините Армани омекотяваше визията с деликатни детайли, луксозни материи и по-ярки нюанси за основната си бежово-сива палитра. Неговото настояване за панталони и якета накара някои критици да нарекат модата му „андрогинна“.
Филмовата класика от 1980 г. „Американско жиголо“ даде старт на холивудските кариери както на Армани, така и на актьора Ричард Гиър. Облечен в Armani, Гиър се превърна в новия любимец на сърцата на Америка, а „Джорджио“, както го наричаха, в най-популярния дизайнер на бляскавата сцена.
Ан Хатауей в Armani; Снимка: Getty Images
Нощта на "Оскар" винаги блестеше с елегантни костюми за мъжете и блестящи рокли за дамите. Носителят на наградата за най-добър актьор за 2009 г. Шон Пен взе статуята си в черен тоалет на Armani, докато номинираната за най-добра актриса Ан Хатауей мина по червения килим в блестяща бяла вечерна рокля без презрамки от последната колекция Prive couture на Armani.
Други дългогодишни почитатели на Армани са Пенелопе Крус (на основната снимка с дизайнера), Джоди Фостър, Джордж Клуни, София Лорен и Брад Пит. Дейвид и Виктория Бекъм бяха „лицето“ на рекламната му кампания за бельо през 2009 г.
Армани няма деца, но е много близък с племенницата си Роберта, дъщеря на покойния му брат Серджо. Тя изоставя обещаваща филмова кариера, за да стане негов директор по връзките с обществеността и често представлява чичо си, който не е бил голям купонджия, на социални събития. В по-късните години тя е ключов посредник в света на знаменитостите.
Кейти Холмс се омъжи в рокля на Armani ; Снимка: Getty Images
През 2006 г. Роберта организира сватбата на актьорите Том Круз и Кейти Холмс в средновековен замък извън Рим, докато чичо Джорджо проектира облеклото както за булката, така и за младоженеца.