През 2025 г. празнуваме 100 години Fendi, а българските любители на марката отбелязаха „Един век безкрайност“ със специално събитие, в което изкуството се превърна в продължение на модата. Колаборацията между ALL U RE и To Collect Contemporary Art пресъздаде духа и ДНК-то и отдаде почит на стогодишната история на Fendi чрез скулптури, керамика, живопис, неон и видео. Творбите на артистите са експериментални, обединяващи класиката и настоящето, но сякаш ни отправят покана да надникнем по един артистичен начин в бъдещето.
Насладете се и вие на този празник на сетивата.
Trust Fendi
В този визуален разказ се отразява характерното за Fendi майсторство: срещата между ръчно шитата кожа и палтото, кройката, която едновременно моделира тялото и му позволява движение, аксесоарите, превърнати в израз на личността. Както творчеството на марката е дълбоко свързано с текстура, материал и силует, така и тук дрехата е представена не като обикновена украса, а като носител на история, ритуал и преобразяване.
Неда Ружева, Perfect Internal Disorder, видео
Fendi Bag Charms
В серията Bodies оранжевата, текстурирана фигура съществува в състояние на плавна трансформация – едновременно създание и структура, напълно оживяла. Това отразява духа на Fendi Monster bag charms: игриви, осезаеми и безкрайно колекционерски. Както тези аксесоари се прикрепят, отделят и взаимодействат с чантите, за да създават нови изражения, така и Bodies предлага образ, който не е ограничен от категории – адаптивен и жив, в постоянен диалог със заобикалящия свят. И двете празнуват играта, изненадата и усещането за индивидуалност във всяка форма.
Мартиан Табаков, Inhabitant, смесена техника, 180x140x110 cм
Абстрактната композиция оживява в плавни органични линии и наслагвания от бяло, дълбоко сиво и топли земни нюанси – пейзаж от движение и трансформация. Дръзките щрихи и скулптурната ѝ сила внушават усещане за съвършено изработен лукс, отразяващ умението на Fendi да вплита традиция в съвременната иновация.
Мартиан Табаков, Infinity, акрил в/у хартия 100x70 cм
Прословутото бюро на Лагерфелд – хаос и ред в парадоксална хармония – беше пълно с книги, скици, фотографии и списания, подредени в нестабилни купчини. Това, което отвън изглеждаше като безредие, всъщност представляваше внимателно изграден свят на вдъхновение, където знание, спомени и образи се срещаха и преплитаха. От този визуален вихър се появиха някои от най-прецизните и елегантни модни колекции на XX и XXI век. Подобна магия присъства и в скулптурния свят на Стефан Иванов.
Стефан Иванов, Random object 3, дърво, шперплат, стомана, текстил, полимер, акрилна боя, 110x81x57 cм
It’s not a bag, it’s a Baguette
Два мистични джина, уловени в керамика, заемат място един срещу друг в огледална сцена, напомняща алегоричните образи от средновековните карти. В игра на загадки и сделки те не държат в ръце магическо съкровище, а багет – интелигентен и ироничен жест към легендарната чанта Fendi Baguette. Подобно на своята митична същност – преобразяващи се, съблазнителни и неуловими духове на желанието и лукса – те преплитат света на фолклора с този на висшата мода, превръщайки всекидневното в истински обект на магия.
Еленка Назърова, керамични плочки, глазура и различни пигментни смеси, 92x84 см
Fur is Fendi and Fendi is Fur. Fun Furs
Орелът и ягуарът – символи на небето и подземния свят – застават в конфронтация, въплъщавайки светлина и сянка, сила и мистерия. Пресъздадени в лъскава керамика с наситени цветове и осезаеми повърхности, фигурите отразяват духа на Fendi: празник на наследството, преосмислено чрез съвременното майсторство.
Лора Несторова, The Eagle and the Jaguar, керамика, 135x41x35 cм
Think. Try. Love
Тази ярка и енергична мозайка на съвременния живот, изтъкана от изразителни детайли, отразява непрекъснатия диалог на FENDI между изкуството на занаята и богатството на културата. Тя празнува индивидуалността, свързаността и преобразяващата сила на стила, превръщайки се в символ на 100-годишното пътешествие на Fendi – там, където иновацията среща традицията, а модата се издига до универсален език на принадлежността.
Еленка Назърова, керамични плочки, глазура и различни пигментни смеси, 120x160 см
Две вази в наситени бонбонени тонове пресъздават магията на Fendi Casa: превръщането на ежедневните предмети в истински икони. Пастелнорозовите и слънчевожълти петна и палавите карикатурни котки отразяват начина, по който Fendi Casa преобразява емблематичното си лого FF в смели и неочаквани форми. В този случай логото е заменено с ръчно нарисувани котешки лица, демонстрирайки, че луксът може да бъде лек, игрив и пълен с характер.
Лора Несторова, керамика, 39x18x15 cм
Fendi For Yourself
Прозрачният ток прорязва пейзажа като острие и символизира вярата като смело и рисковано изкачване – място, където силата и уязвимостта вървят ръка за ръка. Това произведение изразява философията на Fendi – стремеж към дръзки иновации и изтънчена скулптурна елегантност. То превръща модата в изкуство, което едновременно поставя под въпрос нашите възприятия и отдава почит на смелото себеизразяване.
Слава Джордж, Faith Like a Blade, стъкло, 22x9x26 cм
В тази ярка композиция октоподът на Стефан Иванов се разгъва върху море от цветни платове, а плавните му форми преплитат текстура и нюанс с хипнотизираща грация. Произведението въплъщава движение, адаптивност и игривото напрежение между природата и изкуственото, отразявайки характерната за Иванов комбинация от цифрова прецизност и аналогово майсторство. Създавайки връзка с дръзкия подход на FENDI към модели, текстури и скулптурна елегантност, творбата превръща платовете в жива картина – където творчеството тече толкова свободно и динамично, колкото самият октопод.
Стефан Иванов, стомана, текстил, полимер, акрилна боя, златно фолио, 133x37x7 см
Walking to Infinity
Vidra Collective преобразява токa Colibrì в призрачно присъствие. Два високи тока вървят напред без тела, балансирайки между елегантност и отсъствие. Игрива и едновременно загадъчна, инсталацията превръща емблематичния модел в икона-призрак – напомняне за силата на модата да надживява материята, където движението и митът остават дълго след изчезването на носителя.
VIDRA Collective, месинг, 20x20x11 cм
Baguette Bag
По повод 100-годишнината на Fendi, Слава Джордж представя две ръчно изработени стъклени багети, небрежно поставени в плетена чанта на марката. Произведението играе с двойното значение на думата baguette – класическия френски хляб и една от най-известните чанти на Fendi – като ги превръща в крехки, кристални форми. С този жест артистът поставя въпроси за лукса, консумацията и за това как ежедневните предмети се превръщат в символи, когато бъдат изведени в света на изкуството и модната история.
Слава Джордж, стъкло, 76x7x5 cм/всяка
В тази ярка композиция октоподът на Стефан Иванов се разгъва върху море от цветни платове, а плавните му форми преплитат текстура и нюанс с хипнотизираща грация. Произведението въплъщава движение, адаптивност и игривото напрежение между природата и изкуственото, отразявайки характерната за Иванов комбинация от цифрова прецизност и аналогово майсторство. Създавайки връзка с дръзкия подход на FENDI към модели, текстури и скулптурна елегантност, творбата превръща платовете в жива картина – където творчеството тече толкова свободно и динамично, колкото самият октопод.
Стефан Иванов, стомана, текстил, полимер, акрилна боя, сребърно фолио, 160x45x7 см
The Fun Buckle
Произведението „The Fun Buckle“ е създадено по повод 100-годишнината на модна къща Fendi и черпи вдъхновение от ключови моменти в нейната история. Съчетаващите се игриви цветове препращат към 1966 г., когато, само година след присъединяването на Карл Лагерфелд, марката представя „пъстроцветно кожено палто – не скъпо, но оригинално“, с което предизвиква истински шок в модните среди по онова време. От този момент Лагерфелд започва да експериментира със смели комбинации от цветове и текстури, както и с иновативни техники на боядисване и обработка, превръщайки кожата от символ на традиция и консерватизъм в територия на креативността. Формата напомня на катарамата на емблематичната чанта Fendi Baguette, създадена през 1997 г. от Силвия Вентурини Фенди. Моделът е вдъхновен от френския хляб, който традиционно се носи под мишница. Истинският пробив идва през 1999 г., когато в трети сезон на сериала „Сексът и градът“ героинята Кари Брадшоу произнася култовата реплика: „Това не е чанта, това е Baguette.“ От този момент нататък чантата се превръща в културен символ и една от първите истински „It bags“ в историята на модата.
VIDRA Collective, The Fun Buckle (magenta), неон, 45x35 cм