IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Chernomore Start.bg Posoka Boec

Фактите, които модната индустрия иска да скрие от нас

25 септември 2014 13 10

Какво точно не знаем за света на модата?

Снимка: Reuters

Снимка: Reuters

Красотата и изкуството за създаване на силуети безспорно са изключително красива симбиоза. В разгара на Седмици на модата, в които виждаме непрестанно все по-изпипани и перфектни презентации, изникват много други въпроси около това, което всъщност старателно се крие от нас.

За разлика от красивите кадри „зад кулисите“, има някои факти, които са буквално далеч от полезрението на обикновения потребител, който е „омагьосван“ чрез красивия финален продукт.

Какво точно не знаем за модната индустрия?

Модната индустрия те кара да се чувстваш изостанал

Много, много отдавна, още по време на създаването и утвърждаването на модни къщи като Christian Dior, Chanel и Givenchy, дизайнерите са концентрирали силите си в създаването само на две колекции годишно – пролет-лято и есен-зима. Освен, че това е позволявало значително повече време за подготовка и изпипване на детайлите, също така се е избягвал и ефектът „старомоден“. С днешна дата, след комерсиализиране на модата като индустрия и преобразуването ѝ като масово явление, дизайнерите обновяват архивите си почти всяка седмица. Освен стандартните есен-зима и пролет-лято, се появяват нови капсулни колекции, минилинии, предложения за зимни почивки, за летни почивки, за бельо и всякакви други. Това пренасищане на модния пазар създава усещането за старомодност и изоставане от страна на потребителите. С ежеседмичното излизане на нови тенденции, това, което е било показано предишната седмица, вече не е актуално и насмогването на това явление се явява като напълно невъзможно. Каквото и да си купите днес, то утре вече няма да е актуално, а този ефект неминуемо ще ви подтикне към желание за сдобиване с най-новото... отново.

Намаленията са изкуствени

Колкото и да е шокираща тази новина, тя е факт. Така обичаните от всички намаления далеч не са това, което си представяме. Когато става въпрос за висша мода, дизайнерите се договарят с дадена верига магазини за създаването на въпросното „намаление“. Истината е, че нито една от дрехите, които се продават с по-ниска цена, не е изработена наистина в ателието на модната къща, а напротив, изработена е от производител на веригата магазини, която ще я предлага. Независимо, че отзад има съответния етикет, истината е дълбоко скрита от нас. В действителност, плащаме за артикул, който е обвързан с марката единствено по надписа от вътрешната страна. Ако става въпрос за масовите производители на дрехи, то при тях ключовата дума е надценка. Всяка една дреха има точна сума, която е необходима за нейното изработване и всяко добавяне на каквато и да е стойност и след това изкуственото ѝ редуциране от производител не е никакво намаление, а просто доближаване до реалната стойност на покупката ни.

По дрехите ни често има следи от олово и опасни химикали

Според многобройни изследвания на различни здравни центрове, много от модните масови марки предлагат на пазара портмонета, колани и обувки, които са силно замърсени с олово и други тежки метали. Изключително опасният метал действа върху женското тяло и е желателно да се избягва основно при бременност, защото може да бъде освободен и да увреди както плода, така и майката.

Дрехите са създадени, за да се разпаднат

Тъй като високият процент на продажба на дрехи е основният приход на марките за масово производство, те се стремят да създават дрехи, които... се разпадат. За да се стимулира наваксването на споменатото по-горе свръх представяне на нови и нови колекции и да не се влезе в загуба, марките започват да наблягат основно на кройка, но не и на материи. Висококачествените материали са заменени със значително по-малко устойчиви такива. Проблемът е, че точно тези материи са изключително трудни за разграждане в природата и този процес може да отнеме много години. Така освен, че самите ние стимулираме един „вреден“ за нас и джоба ни процес, вредим на природата.

Нископлатеният труд

Стряскащите статистики сочат, че средно между 20% и 60% от дрехите са шити от неформални или не фигуриращи никъде работници, които работят основно от дома си. Независимо от факта, че има машини, които са създадени специално за поставянето на различни бродерии и пайети, например, за марките се оказва значително по-голям разход закупуването им, отколкото наемането на социално слаби работници.

Автор - снимка
Автор на статията:
Криси Табачка

КоментариКоментари

Лина ( преди 10 години )
Отдавна известни истини,които се знаят от много голяма част от потребителите.
Отговори Сигнализирай за неуместен коментар