IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Коко Шанел – революцията в модния бранш

19 август 2019 14 40

Днес се навършват 136 години от рождението й

Снимка: Instagram

Снимка: Instagram

„Простотата е в основата на всяка елегантност“. Тези думи, изречени от Коко Шанел преди десетилетия, се превръщат в мантра, която дизайнерката следва до смъртта си. Известна с черните си рокли, костюмите и неостаряващите модели, Шанел се превръща в една от най-влиятелните модни марки в света.

През лятото на 1883 година в Сомюр, Франция се ражда малко момиченце на име Габриел Бонюр Шанел. Семейството ѝ не се слави с много възможности, тъй като майка ѝ е перачка и често се оказват на ръба на бедността. Когато е на 12 години, Габриел губи майка си и се озовава в сиропиталище в Централна Франция. Както в повечето домове за  сираци, и в този положението не е за завиждане.

Габриел се озовава в непозната среда, където трябва да се съобразява с други деца и да се научи да живее по различни правила. Сиропиталището обаче я учи и на нещо много важно – как да шие. Монахините са били тези, които са помогнали на малката Габриел в това начинание, което по-късно ще се окаже решаващо за кариерата и живота ѝ.

 

 

Преди да стъпи на модната сцена, Габриел се пробва и като кабаретна певица. Тогава тя се надява да впечатли публиката в едно кафе и по този начин да припечели някой бакшиш, с който да се издържа.

По време на музикалните ѝ изяви се ражда и името „Коко“, което след това се превръща в световна марка. Хората започнали да свързват Габриел с две определени песни – Ko Ko Ri Ko и Qui qu'a vu Coco и повечето от публиката смята, че точно това е причината тя да избере името. По-късно обаче самата Габриел признава, че „Коко“ е бил прякор, даден от баща ѝ.

Снимка: Reuters

Началото на модната къща Chanel започва доста странно и нетипично за една модна марка. Когато се среща с първия си любовник Етиен Балсан, Коко веднага се мести в неговия замък. Годината е 1908, а младата дизайнерка е едва на 23 години. Живее 3 години в двореца на Балсан и там започва да скицира и създава шапки. Това се счита като първите ѝ крачки в модния бранш.

Интересното е, че Шанел никога не крие колко голямо влияние оказват любовниците ѝ върху кариерата. Тя дори признава, че ги използва като трамплин за развитието на марката си. След връзката ѝ с Балсан, следват взаимоотношения с неговия приятел и милионер Артър „Бой“ Капел. От тази „любов“ се ражда и първият магазин с марка Chanel, който се помещава на партерния етаж на апартамента му в Париж. Годината е 1910-а.

Снимка: Reuters

Връзката между двамата продължава девет години, а това, че Капел е женен въобще не притеснява Коко. Тя дори се мести да живее в апартамента му над магазина. Следва отварянето на първия ѝ бутик през 1913-а.

Там Шанел предлага луксозни дрехи. Самата дизайнерка споделя, че модната ѝ кариера тръгва от една простичка идея – направила си рокля от стара тениска. „Богатството ми се дължи на тази тениска, която реших да облека, защото ми беше студено“, признава тя пред автора Пол Моранд.

Снимка: Reuters

В бутика ѝ се предлагат облекла от трико и памук, което само по себе си е революция по онова време. Тези тъкани се използвали основно за създаването на мъжко бельо. Първите модели на Chanel били сестрата и лелята на Коко.

Те трябвало да рекламират дрехите като се разхождали с тях из града, за да ги забележат хората. 3 години по-късно марката е толкова успешна и известна, че дизайнерката успява да върне всичките пари, които „спонсорът“ ѝ е инвестирал в нея.

Снимка: Reuters

Друга революция, която Коко прави в модата е панталонът за жени. Тя се появява с модела докато е във Венеция. Причината е, че иска да се вози на водните гондоли по-удобно, а това няма как да стане, ако е облечена с рокля или пола.

Макар да започва кариерата си с дизайнерски дрехи, Шанел е най-често свързвана и с парфюма Chanel No5. Ароматът му се превръща в емблема на компанията и е описан като „невижданият, незабравящ се, задължителен аксесоар към облеклото..., който предвещава появата ви и остава дълго след тръгването ви“.

Парфюмът е пуснат на пазара през 1921-а, но днес той все още е най-продаван в целия свят. Според изчисления, една бутилка Chanel No5 се купува на всеки 30 секунди.

Снимка: Reuters

Историята, която стои зад името на парфюма сама по себе си е уникална колкото него. Шанел кани парфюмериста Ърнест Бо да работят заедно, а той ѝ предоставя 5 шишенца с мостри. Тя трябва да избере най-добрия аромат, според нея и това ще бъде нейният парфюм. Шишенце No5 печели сетивата ѝ, а с това идва и самото име на парфюма.

Разбира се, парфюмът също е революция в своя бранш. Той съдържа в себе си няколко аромата – на жасмин, майска роза и сандалово дърво. Преди неговата поява, жените носели само по един аромат по себе си. Почтените жени носели парфюми с мирис на цветя, а другите имали възможност да се доберат само до аромати като жасмин и мускус.

Е, Шанел отново е извън границите и решава да създаде парфюм, който съдържа в себе си чувственост и чистота. Така се унищожава вярването, че един аромат може да покаже социалното ти положение.

Снимка: Reuters

Успехите не идват без проблеми. Макар огромния интерес към парфюма, приходите от неговите продажби не отиват в джоба на Коко. Тя получава само 10% от тях, а останалите отиват в двама братя, държащи 90% от Parfums Chanel.

Шанел обаче не се отказва от това да има пълно влияние върху собствения си феномен и завежда хиляди дела срещу братята. Историята разказва, че исковете били толкова много, че се наложило да бъде нает адвокат на пълен работен ден, който да се занимава само с това.

Днес, марката притежава собствени полета с жасмин и роза, за да се гарантира оцеляването на редките парфюмерийни съставки.

 

 

Шанел умира на 10 януари 1971 година в хотелската си стая в „Риц“. Въпреки множеството си романтични връзки, тя никога не стига до олтара. „Никога не съм искала да тежа повече на мъж, от колкото една птица“. На погребението ѝ, повечето гости са с модели на Chanel в знак на благодарност към творчеството на дизайнерката.

Години след смъртта ѝ, Карл Лагерфелд взима остатъка от компанията ѝ, за да запази наследството ѝ. Днес, тя отново е сред най-предпочитаните модни марки, печелейки по милиони долари от продажба всяка година.

 


„Най-добрият цвят е този, в който се харесваш“ е един от цитатите на Шанел, който днес, 136 години след раждането ѝ, е нужен на света повече от всякога.

Автор на статията:
Tialoto.bg

КоментариКоментари

анонимен ( преди 4 години )
.... ( преди 4 години )
bez preuveli4enie - liubimo mi e kato stil i aromat
Отговори Сигнализирай за неуместен коментар