Напоследък е все по-често явление хората да се занимават с различни неща от това, което са завършили по образование. Младите търсят креативни занимания, които да правят с любов. А когато талантът си каже думата, никой учебник не може да му противоречи. Валерия Рекалова е млада дама, която се насочва към цветята... и по-точно към декорирането на сватби и събития. Вече няколко години тя развихря въображението си, за да направи празничните дни на клиентите си още по-специални.
С много труд и креативност Валя успява да се превърне в търсен декоратор, който подхожда индивидуално към всеки клиент, а продуктите й са истинско произведение на изкуството. Ето какво казва тя за професията си, тенденциите, цветята и клиентите си у нас:
Завършила си журналистика, защо реши да се занимаваш точно с цветя и украса?
Започнах, когато бях на 19 години в първи курс, като тогава смятах, че това ще съпътства само студентството ми. Но после разбрах, че тази работа ми дава всичко, което искам от една професия.
Кое е любимото ти цвете?
Любимото ми цвете е гербер, заради голямото си разнообразие от цветове.
Вярваш ли в символиката на цветята?
Вярвам в излъчването на цветята. Някои изглеждат чисти и нежни, докато други са много строги и необвързващи. Иначе символиката на цветята отдавна няма значение, тъй като имам много клиенти чужденци и във всяка страна цветята носят различно послание, което често е абсолютно противоположно.
А българинът вярва ли? Клиентът от какви мотиви най-често се спира на конкретни цветя при поръчката?
Донякъде клиентът се влияе от това, но основното, което забелязвам е, че хората квалифицират цветята като банални и традиционни и тези, които за тях са по-нестандартни. Обикновено това предопределя техния избор. Мога да дам пример – 90% от клиентите ми не могат да понасят карамфили и гладиоли, защото дълги години се продаваше основно това.
У нас повече са сватбите или корпоративните събития?
Мога да кажа, че двете са балансирани, просто са разпределени по сезони. Сватбите са концентрирани от май до октомври, а корпоративните събития от октомври до април.
Кое е най-голямото събитие, което си организирала ?
С моя екип сме взимали участие в декорацията на корпоративно събитие за 3000 души. Но като цяло най-големите по брой хора събития не винаги са най-грандиозни и най-тежки за изпълнение. Най-големият ни обем от работа е бил на сватба за 300 души.
Доколко клиентът се "меси" в творческия процес на създаване на украсата?
Някои клиенти са си мислили преди да се срещнат с мен и имат някаква представа какво искат, но голяма част от тях ми казват само предпочитана цветова гама. Разбира се, след като получат оферта от мен, последната дума е тяхна.
Случвало ли ти се е в последния момент клиент да поиска някаква грандиозна промяна?
О, да! Имала съм промяна на цветовата гама 3 дни преди сватбата, когато цветята вече са пристигнали от Холандия и се обработват, за да може да се работи с тях.
Коя е любимата ти част от създаването на един продукт?
Удовлетворението от крайния резултат, когато всеки елемент е точно на мястото си. Тогава се вижда истинската красота на работата ни.
Сама ли измисляш всичко и сама ли работиш като цяло?
Идеите са мои, но за изпълнението имам много сериозен и добър екип. Обемът от работа е голям, а всичко трябва да стане за един ден и тогава всеки чифт ръце е много важен.
Има ли нещо като тенденции в твоя бранш или всичко е строго индивидуално? Ако има какви са?
Всяка година има нови тенденции. Дали те ща са основно цветови или и във формата, но те винаги присъстват. Това е като с дрехите – минали сме на лилава вълна от две години. Аз всяка година се старая да предложа нещо различно като визия и инвентар и да го въведа поне сред моите клиенти.
Ти как решаваш какво да предложиш на някой клиент – дали да е по-изчистено или по-кичозно и богато?
За това много ми помага личната среща, там аз добивам цялостна представа за клиента и неговите желания. Много ме ориентират подробности, като това кой ресторант са избрали, цветовата гама, реакциите им на снимките, които им показвам и дори как се държат и изглеждат.
Случвало ли ти се е да правиш една и съща украса на повече от едно събитие или всичко е уникално?
Случва се само когато някой клиент изрично е казал, че иска точно това и нищо друго. Дори тогава се опитвам да променя нещо в цветовете или цветята, за да бъде различно. Смятам, че всеки клиент трябва да се чувства специален и да получи индивидуално предложение.
Конкуренцията в бранша голяма ли е? С какво изпъква твоята работа пред тази на останалите фирми, които предлагат такива услуги?
Има много флористи, но за щастие това е творческа работа, всеки е различен и не може да бъде копиран. Това прави избора на клиента по-лесен, той просто си познава неговата мечтана декорация.
Според теб какво цвете трябва да се подарява на любимата и какво на майката за 8 март и защо?
На любимата – лале, усещането, което носи е на голяма нежност, чистота и внимание.
На майката – роза, тя издава обич, уважение, респект и също като майката има много ясно място сред голямото море от други цветя.
Разгледайте прекрасните украси на Валерия в галерията ни.